Myst
Ik gebruik wel eens LLM's als (matige doch laagdrempelige) sparringspartner.
Dan heb ik bijvoorbeeld een alinea getypt, maar vind ik de tekst gevoelsmatig niet helemaal passen bij het doel. De tekst is te formeel of juist te vriendelijk. Dan vraag ik aan de AI "kun je deze alinea herschrijven op een wijze die [x]?" of "herschrijf deze bepaling op een wijze die verkoper meer duidelijkheid biedt". Ook voor het maken van cursussen of cliënten kun je zo wat zwaardere teksten "vertalen" naar toegankelijker Nederlands. Is soms fijn om zo op een andere mogelijkheid te worden gewezen wanneer je zelf vast dreigt te zitten in je eigen schrijfstijl.
Collega's gebruiken ook wel eens LLM's om een soort oefenrechtbankje te construeren. "Je neemt de rol aan van rechter en advocaat van verweerder in een geschil over [x]. De eiser komt met de volgende argumenten. Welke vragen zou je als rechter stellen aan eiser, en welke mogelijkheden zie je als verweerder om een doeltreffend verweer te voeren?". Daar ben ik niet zo'n fan van omdat het heel oppervlakkig blijft en een gevalletje open deuren intrappen is, en er vaak zaken bij worden gehallucineerd.
Ook heb ik wel eens gezien dat ze hun eigen tekst laten beoordelen op retorische fouten of zwaktes. Maar dat is heel riskant omdat AI zo'n will to please heeft. Als je vraagt "identificeer de drogredenen en retorische fouten in de volgende tekst", dan komt hij met drogredenen en retorische fouten. Ook al zitten die er helemaal niet in; ze worden er aan de haren bijgesleept.