janneke141 Vind een paar suggesties wel van de categorie "theoretisch juist, praktisch niet":
Voor de huren geldt dat in het ene scenario de huren omlaag kunnen, omdat de corporaties geen vennootschapsbelasting meer hoeven te betalen.
Volgens mij kunnen de huren dan toch niet omlaag, tenzij je dalende vpb-inkomsten accepteert en daarmee in feite hetzelfde doet als wanneer je de huurtoeslag verhoogd?
De hoogte van het kindgebonden budget zal in deze scenario’s afhangen van het vastgestelde belastbaar inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico op teruggaaf meer is.
Heel handig bedacht voor mensen die in een voorspelbaar loonpad zitten (i.e. mensen in vaste dienst) maar startende ondernemers, mensen met fors wisselende inkomsten of eenieder die het inkomen meer kan plannen zal ofwel om aanpassing verzoeken, ofwel het systeem gaan 'gamen' en zo alsnog 'teveel' toeslagen incasseren.
Bovendien verdwijnen de AOW-premie en het lage AOW-belastingtarief, en iedereen - ook de gepensioneerden - betaalt dan belasting afhankelijk van hun inkomen.
Dat lijkt een forse nivelleringsactie, want in feite moeten ouderen dan veel meer belasting gaan betalen dan voorheen het geval was. Ik vraag me af of iemand de electorale moed zal hebben om senioren 18%punt meer inkomstenbelastingen door te rekenen.