• Politiek
  • Het toeslagenstelsel moet worden afgeschaft

GSbrder Klopt, afgelopen week was er nieuws over het feit dat in Nederland vrachtwagenchauffeurs rijden die tussen de 100 en 600 euro per maand verdienen. Het gaat daarbij om chauffeurs die zelfs helemaal uit de Filipijnen worden gehaald en via contractjes in Oost-Europa hier naartoe worden gestuurd. Daar valt moeilijk tegen de concurreren en houdt fijn de druk op de arbeidsvoorwaarden in dit land.

GSbrder
    Zo interpreteerde ik zijn plan ook, inderdaad. Overigens is een negatieve inkomstenbelasting wel een efficiëntere manier om te nivelleren, zo vertellen economen mij.

Dit toeslagenstelsel is daar natuurlijk enigszins op geïnspireerd, maar dankzij de fluctuaties het inkomen van gerechtigden en de administratieve slordigheid die daar soms bij komt kijken, met daar bovenop nog eens een overheid die als een bureaucratische machine gewoon doordendert, helpt het mensen eerder in de vernieling dan dat het ze helpt. Daarnaast blijft het ook wat fraudegevoelig, omdat er partijen kunnen komen die zo'n toeslag aanvragen maar pas in een later stadium daadwerkelijk gecontroleerd worden of ze er wel recht op hebben.

Dwersdriever Zeker bij iets als mobiliteit (weinig controle op de werklocatie) of iets wat een vluchtige overeenkomst betreft (de spreekwoordelijke Polen in de bouw) is dit ook een logisch gevolg van globalisering. Ik zie ook weinig instrumentarium bij de overheid om zoiets tegen te gaan, de beste hoop is euroconvergentie, dus snellere stijging van de lonen in Oost-Europa zodat de druk iets afneemt.

Friek Het moeilijke is natuurlijk ook dat we hier kind- en woningpolitiek door inkomenspolitiek hebben lopen en dit (meestal) proberen te dichten met inkomenspolitiek. Natuurlijk snapt iedereen dat iemand in een sociale huurwoning met twee kinderen en 29k kwetsbaarder is dan iemand met een eigen huis zonder afhankelijke kinderen, maar probeer dit maar eens effectief in te zetten. Wat dat betreft zie ik de toeslagen hooguit qua richting wijzigen, dus dan mag de kinderopvang of zorginstelling het uitzoeken met de overheid, dan dat het helemaal van de baan zal zijn.

GSbrder Het tegengaan van schijnconstructies zou wel wat meer prioriteit mogen krijgen. Denk aan koppelverkoop tussen arbeid en huisvesting waarmee effectief het wml wordt ontdoken, en aan schijnzelfstandigheid/nep-zzp'ers.

Transport is bij uitstek een lastige sector. Maar volgens mij is het wel een uitgangspunt dat chauffeurs in buitenlandse dienst niet onbeperkt binnenlands vervoer mogen rijden, dus ook daar is nog wel wat te halen. Op snelwegparkeerplaatsen kamperende Moldaviërs wil je toch graag voorkomen volgens mij.

janneke141 Zeker, meer controle zou best passen, zeker aangezien er op deze wijze effectief wegenbelasting wordt ontweken en de vrachtwagens ook weinig economische spin-off (accijns of tankstationverkoop) weten te genereren zou wat meer capaciteit wel op z'n plaats zijn. De koppelverkoop zie ik graag doorbroken, maar dan liefst niet via een verbod maar bijvoorbeeld door ook hier de puntentelling, permanente bewoning en brandveiligheid effectiever te controleren.
          Makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik ook wel.

Binnen het geheel van aanpassingen zou ik trouwens ook willen pleiten voor meer belastingmogelijkheden (competentie om belasting te mogen heffen) door gemeenten. Momenteel zijn ze naar mijn smaak te afhankelijk van geldstromen vanuit het Rijk, terwijl een behoorlijk deel van de verzorgingsstaat wel is ondergebracht bij gemeenten (wet langdurige zorg (wlz), Participatiewet). Volgens mij is dat ook een versterking van de lokale democratie.

• Duke replied to this.

Overigens, een argument wat vrij onderbelicht is gebleven en wat onlangs nog in het nieuws kwam vanwege een PhD:
            Financial stress and the non-take-up of social welfare by low-income households

1 op de 6 huishoudens met recht op zorgtoeslag, oftewel 800.000 huishoudens, hebben zorgtoeslag niet aangevraagd (2008), 10% van de huishoudens met recht op huurtoeslag, 150.000 huishoudens, hebben geen huurtoeslag aan staan (2014-2016) en 15% van de huishoudens die in aanmerking kunnen komen voor kindgebonden budget, 120.000 - 130.000 huishoudens, hebben dit niet ontvangen (2014-2016).

Vond het best een stevige onderbenutting.

GSbrder Dat is in de hoek van de wmo e.d. denk ik nog wel erger. In feite zijn veel van die ambtelijk ontworpen systemen voor een groep mensen te ingewikkeld - en dat zijn juist vaak de mensen die in de doelgroep vallen. Commerciële bemiddelaars maken dat probleem helaas alleen maar groter.

Friek

Overhevelen van de provinciale opcenten een optie?

En dan nog een kant die ik professioneel zie: het is zo vreselijk makkelijk om kwaadwillend te frauderen met toeslagen, vooral kinderopvangtoeslag. Er zijn in achterstandswijken ronselaars actief die zelf meestal buiten schot blijven maar soms tientallen of zelfs honderden vrouwen aansmeren om toeslagen aan te vragen waar ze geen recht op hebben. De opbrengsten daarvan gaan dan naar de ronselaar en de aanvragers krijgen er een kleine vergoeding voor.

Uiteindelijk komt dit meestal wel uit, maar dan zijn er geregeld honderdduizenden tot miljoenen euro's verdwenen. De verantwoordelijken zijn met de noorderzon vertrokken en de rekening komt te liggen bij de vrouwen die de toeslagen hebben aangevraagd of namens wie het is aangevraagd en die kunnen de schulden toch niet vergoeden. Bovendien kost het ook nog enorme opsporingscapaciteit.

Dit soort zaken dus:
              https://www.at5.nl/artikelen/137724/

Ja, ook dat. Het systeem kent echt veel meer nadelen dan voordelen.

tsjok Dan gaat dit nog om Nederlandse achterstandswijken. Er is ook om de x jaar OPHEF vanwege kinderbijslag naar Turkije of huurtoeslag voor mensen die in het buitenland verblijven.

10 days later
                5 months later

janneke141 Op snelwegparkeerplaatsen kamperende Moldaviërs wil je toch graag voorkomen volgens mij.

Daar hebben we in Nederland anders een heel effectief beleid tegen: ongeveer 50% van alle parkeerplaatsen langs wegen is de afgelopen 10 jaar weggehaald.

sigme Dus staan ze nu ergens achteraf op het industrieterrein waar helemaal geen voorzieningen zijn. Topoplossing inderdaad.

• Duke replied to this.

janneke141

Of er worden met subsidie bewaakte parkeerplaatsen met voorzieningen aangelegd maar ook dat werkt maar lastig.
                    Overijssel is nu met een onderzoek bezig maar in hun eerste opzet was tussen de gemeenten Staphorst en Steenwijkerland een stukje snelweg en bebouwing wit op het kaartje 😛. Gelukkig beseffen ze nu wel dat vrachtwagens zich weinig aantrekken van provinciegrenzen 😛

janneke141 Vind een paar suggesties wel van de categorie "theoretisch juist, praktisch niet":

Voor de huren geldt dat in het ene scenario de huren omlaag kunnen, omdat de corporaties geen vennootschapsbelasting meer hoeven te betalen.

Volgens mij kunnen de huren dan toch niet omlaag, tenzij je dalende vpb-inkomsten accepteert en daarmee in feite hetzelfde doet als wanneer je de huurtoeslag verhoogd?

De hoogte van het kindgebonden budget zal in deze scenario’s afhangen van het vastgestelde belastbaar inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico op teruggaaf meer is.

Heel handig bedacht voor mensen die in een voorspelbaar loonpad zitten (i.e. mensen in vaste dienst) maar startende ondernemers, mensen met fors wisselende inkomsten of eenieder die het inkomen meer kan plannen zal ofwel om aanpassing verzoeken, ofwel het systeem gaan 'gamen' en zo alsnog 'teveel' toeslagen incasseren.

Bovendien verdwijnen de AOW-premie en het lage AOW-belastingtarief, en iedereen - ook de gepensioneerden - betaalt dan belasting afhankelijk van hun inkomen.

Dat lijkt een forse nivelleringsactie, want in feite moeten ouderen dan veel meer belasting gaan betalen dan voorheen het geval was. Ik vraag me af of iemand de electorale moed zal hebben om senioren 18%punt meer inkomstenbelastingen door te rekenen.

Waar het feitelijk op neerkomt, is dat salarissen en uitkeringen in Nederland hoog genoeg moeten zijn om toeslagen overbodig te maken. Op dit moment subsidiëren belastingbetalers de werkgevers in veel sectoren zodat ze wegkomen met te lage lonen. Er zijn verschillende manieren om hiervoor te zorgen, maar de situatie waarbij mijn belastinggeld wordt gebruikt zodat DHL zijn personeel een hongerloontje kan betalen, moet inderdaad verdwijnen. Werkgevers worden vanuit de collectieve lasten voor miljarden gesubsidieerd.