En een van de oudste bitcoinwallets is actief om 21 miljoen dollar aan bitcoin te lozen. Zo'n quantumrevolutie kan dan ook al die meuk volledig waardeloos maken, meen ik.
Quantumfysica
Drietebuul Dat weet ik niet, maar quantum computing zou wel het energieprobleem van blockchains oplossen.
En het zou veel nu veilig geachte digitale versleutelingen waardeloos maken.
remlof
Zouden die niet "te snel" door de blockchain-puzzeltjes gaan om ze nog enige waarde te laten hebben?
Ik begreep immers dat reguliere cryptografische technologieën niet opgewassen zijn tegen een brute-force poging van een quantumcomputer.
Drietebuul Zou goed kunnen hoor, ik weet te weinig van crypto om te weten hoe het precies in elkaar steekt.
Maar als quantum computing ook het versleutelsysteem met private en public keys onbruikbaar maakt zijn je bitcoins ook niets meer waard inderdaad.
- Edited
Het is natuurlijk wel zo dat quantum computing weer veel sterkere encryptie mogelijk maakt, dus als je die toepast zal er weinig veranderen. Alleen de overgangsfase is nogal kritiek denk ik.
remlof De difficulty gaat ook omhoog natuurlijk, dus ik vraag me inderdaad af of je niet heel snel wat BTC mined en dan op een onmogelijk (zeker voor klassieke computing) difficulty-level uitkomt.
Overigens maak ik me nog het meeste 'zorgen' over encryptie zoals Remlof al aanstipt (al wordt het systeem van public/private keys niet onbruikbaar, het wordt gewoon makkelijker/sneller te brute forcen). Bepaalde encryptiemechanismen achten we nu 'veilig' omdat het (economisch) niet rendabel is ze te kraken, dat duurt in die gevallen jaren. Dat kan me quantum computing aanzienlijk teruggebracht worden, dus zal er een soort her-encryptieslag moeten plaatsvinden, al krijg je dan waarschijnlijk ook weer het probleem dat die encryptie sowieso te ingewikkeld is om te decrypten (zelfs met de juiste keys) voor klassieke CPU's.
- Edited
Ik veel gevallen zal dat geen herencryptie zijn maar gewoon het implementeren van nieuwere / sterkere encryptieprotocollen. Het gros van de encryptie betreft communicatie van systemen, en niet zozeer permanente encryptie van data.
Maar zoals gezegd: we weten nog niet echt waar dit heen gaat. Wat China nu heeft neergezet is vergelijkbaar met de eerste Turingmachines enzo. Het is een prototype. De race van commerciele productiesystemen die onderling strijden om de beste performance moet nog beginnen. Voor hetzelfde geld leidt dat tot de al lang gevreesde technologische singulariteit, en dan valt er echt niets over te zeggen. De toekomst is dan volmaakt onvoorspelbaar geworden.
- Edited
Molurus Dat klopt, maar als je data in transit wil encrypten zal het toch versleuteld moeten worden op het 'vertrekpunt' en 'ontsleuteld' op het eindpunt, dus je hebt wel extra compute power nodig lijkt me. Zal niet in alle gevallen het laptopje van een eindgebruiker zijn, maar toch.
Daarnaast zijn er ook best wat voorbeelden van data die 'at rest' encrypted is, dat zal je toch wel moeten herencrypten (of moeten accepteren dat het minder veilig is).
Hoe dan ook, interessante materie die de nodige veranderingen teweeg zal brengen
- Edited
Loveless Dat klopt, maar als je data in transit wil encrypten zal het toch versleuteld moeten worden op het 'vertrekpunt' en 'ontsleuteld' op het eindpunt, dus je hebt wel extra compute power nodig lijkt me. Zal niet in alle gevallen het laptopje van een eindgebruiker zijn, maar toch.
Dit klopt. Echter is er voor encrypt/decrypt in het 'normale' gebruik wel veel minder computing power nodig dan het daadwerkelijk kraken van een encryptie. Dat laatste is echt vele ordes van grootte lastiger. De interessante vraag is dus: is dat ordeverschil (veel) groter dan het gat tussen traditionele computers en quantum computing? Dat verwacht ik vooralsnog wel, maar ook dat is best lastig te voorspellen.
Loveless Hoe dan ook, interessante materie die de nodige veranderingen teweeg zal brengen
Ik verwacht de meest ingrijpende veranderingen eerlijk gezegd niet direct op het vlak van encryptie, maar meer andere alledaagse vraagstukken. Managen van verkeersinfrastructuur, energievraagstukken, ontwikkeling van medicijnen, doorontwikkeling van AI, enzovoort.
Er gaan zo veel deuren potentieel open.
Molurus ontwikkeling van medicijnen
Ja, die eiwitsimulaties vergen behoorlijk wat computercapaciteit. Zou echt mooi werk kunnen gaan worden, die quantumcomputertoestand.
En wat ik me ook afvraag, om even terug te komen op dat gewone laptopje, is of en in hoeverre dergelijke computing power uiteindelijk beschikbaar komt voor middle of the road gebruikers. Want laten we wel wezen: onze gewone telefoontjes zijn inmiddels vele malen krachtiger dan de supercomputers van enkele decennia geleden.
Molurus
Quantumcomputer in je broekje.
- Edited
Molurus Over de 'of'-vraag: dat lijkt me een kwestie van tijd. Alle supernieuwe hypermoderne tech komt uiteindelijk bij de consument in huis. Magnetrons, bluetooth, SSD's, etc. Allemaal waren ze ooit nieuwe experimentele tech en nu voor een habbekrats bij de mediamarkt.
De vraag wat we er dan mee gaan doen is moeilijker. Ik kan echt nog niet voorstellen wat we met zulke immense rekenkracht zouden kunnen en willen als consument. Waanzinnige computergraphics lijkt me in elk geval een veilige gok.
tsjok https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_samsung-evo-plus-microsd-512-gb-1663352.html
1Tb SD kaarten hebben ze nog net niet bij MediaMarkt, wel deze van 512Gb voor €72.
Dat is €0,00014 per megabyte.
En gewone SSD-drives zijn dan nog een factor vier goedkoper per byte.