Luda
Wat betreft Sandel: ik ken deze man als iemand die, buiten zijn buitengewone expertise op het gebied van politieke filosofie, ook iemand is die heel goed is in luisteren en die een goed begrip van en zicht op diverse politieke stromingen heeft en die ook goed begrijpt welke mechanismes het maatschappelijke politieke denken sturen. Ik zou niet veel andere namen kunnen noemen die voldoen aan dat profiel. Sure, er zijn meer politieke denkers... maar meer dan sporadisch zitten die compleet vastgebeiteld in hun eigen opvattingen. Bij Sandel heb ik sterk het gevoel dat het politiek gelijk voor hem geen persoonlijke kwestie is.
Wat betreft Witten: het lijkt me heel wenselijk dat er 1 of meerdere topwetenschappers deelnemen in de raad. Zeker als het gaat om beleidskwesties die sterk afhankelijk zijn van een gedegen begrip van de feiten en de eventuele consequenties van beleidsbeslissingen in dat licht. En er zijn echt niet veel wetenschappers die aanspraak kunnen maken op dat niveau van wetenschappelijk begrip. Zoals gezegd: hij is de meest geciteerde levende natuurwetenschapper.