Ouwe dopeur maar toch wel sneu dit.
Wielrennen #2
Tour de France eindigt in 2024 voor het eerst niet in Parijs, maar in Nice
De Tour de France van 2024 eindigt in Nice. Het is voor het eerst in de historie van de Ronde van Frankrijk dat de rittenkoers niet in (de buurt van) Parijs finisht.
In de Franse hoofdstad worden in de zomer van 2024 al de Olympische Spelen georganiseerd. Dit evenement begint op vrijdag 26 juli, vijf dagen na de laatste Tour-rit."Het is volstrekt onmogelijk om de Tour in Parijs te laten eindigen in 2024. De politie heeft haar handen vol aan de Olympische Spelen", legt Tour-baas Christian Prudhomme uit in gesprek met L’Équipe.
Vanaf de eerste Tour in 1903 lag de finish in Parijs, destijds na een 471 kilometer lange rit die in Nantes begon. Sinds 1975 is de finish op de Champs-Élysées, waar de Ronde van Frankrijk doorgaans eindigt in een massasprint. In 2024 zal de Tour sowieso niet zo eindigen: in en rond Nice zal een individuele tijdrit worden afgewerkt.
Wat zonde. Je zou toch zeggen dat je vijf dagen voor de start van de spelen wel een wieleretappe kan organiseren. Een Tour zonder massasprint op de Champs en met een tijdrit als slot is toch een enorme anticlimax.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg. Natuurlijk hoort het rondjes draaien op de Champs d'Elysees er wel bij, maar dan vooral als traditie-argument, en niet omdat het nu een uniek sportief element toevoegt. Juist omdat het Tourprogramma eigenlijk al een paar decennia min of meer hetzelfde is, is het vaak erg gedraaiboekt. Een beetje variatie hoeft niet verkeerd te zijn.
janneke141 omdat het nu een uniek sportief element toevoegt
Je kunt twisten over de eerste 75% van de etappe maar het slot vind ik oprecht sportief altijd geweldig. Het is zó spannend, het gaat zo veel langer zo veel harder dan andere massasprints. En het voegt een heel prestigieuze prijs toe aan wat doorgaans al een gelopen race is als ze in Parijs komen.
Dan is straks drie etappes voor het einde het geel al beslist, wie maalt er dan nog om die ene tijdrit?
tsjok Dan is straks drie etappes voor het einde het geel al beslist, wie maalt er dan nog om die ene tijdrit?
Tijdrijders, net zoals de sprinters die op 3 uur in het klassement staan dat op de Champs d'Elysees doen.
En ik wil niet flauw doen, maar de laatste keer dat de Tour met een tijdrit eindigde was het toch verdomde spannend op die laatste dag. Volgens mijn vader zelfs de spannendste ooit. In de laatste paar jaren is de Giro ook een paar keer geëindigd met een tijdrit, en dat was toch ook wel voer voor spektakel. Nee, ik vind het wel prima zo. Kunnen we in 2025 weer rondjes draaien.
- Edited
janneke141 Tijdrijders, net zoals de sprinters die op 3 uur in het klassement staan dat op de Champs d'Elysees doen.
Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde, want 'die ene tijdrit naar Nice' moet nog ongeveer 50 keer gereden worden voor hij de prestige heeft van de eindsprint op de Champs.
Ik neem aan dat jij nog wel weet wie er in 2017 de slotsprint won, weet je ook nog wie de tijdrit daarvoor pakte in Marseille?
tsjok Ik neem aan dat jij nog wel weet wie er in 2017 de slotsprint won, weet je ook nog wie de tijdrit daarvoor pakte in Marseille?
Ik zou het allebei op moeten zoeken, maar aangezien je specifiek naar 2017 verwijst zal dat wel de overwinning van Groenewegen zijn, en de tijdrit gewonnen door iemand die niet de Tour won en ook geen Nederlander was. Maar had, pak 'm beet, Van Emden die tijdrit gewonnen en één of andere random Franzoos de sprint dan was je herinnering al snel andersom geweest.
Mooie cross in Dublin, ze kwamen als halve mijnwerkers over de streep.
Opvallend: van der Poel in hoger beroep vrijgesproken.
Reya Zo te lezen is hij niet vrijgesproken, maar is zijn straf omgezet in een voorwaardelijke toestand vanwege de gevolgen die hij al heeft gehad.
https://www.abc.net.au/news/2022-12-13/van-der-poel-assault-convictions-quashed-on-appeal/101765700
Hij had ook schuld bekend dus een vrijspraak is dan normaliter niet meer aan de orde.
RIP Lieuwe Westra.
Triest bericht inderdaad.
Ze fietsen vanmiddag ook rondjes door de dikke drek…
- Edited
Tja, ik moet zeggen dat op basis van deze zin
"De voormalig wielrenner vocht de laatste jaren met zichzelf en verloor", aldus de schrijver.
zelfmoord ook wel mijn conclusie was. Mede omdat depressiviteit bij mijn weten niet een ziekte is waar je direct dood aan gaat (op je 40e).
janneke141 Ja, eens. Daarom vond ik het gek dat Sijtsma dat schrijft en daarna begint over 'spookverhalen'.