Ik had gehoopt dat Dumoulin zijn loopbaan zou voortzetten bij een ploeg waar hij lekker vrij en zonder druk kon fietsen. Wellicht bij Van der Poel of Wanty. Maar daar kan hij natuurlijk niet het salaris verdienen dat hij nu bij Jumbo ontvangt. Ook gun ik hem verlossing van de mentale en fysieke issues waar hij overduidelijk mee kampt.
En Dumoulin is een van de drie Nederlandse winnaars van een grote ronde. Dan ben je wel absolute elite natuurlijk. En als tijdrijder een tijdje de beste van de wereld. Zonder Van der Poel was Dumoulin vermoedelijk zeker de beste van zijn generatie.
Vergelijken met de jaren zeventig, tachtig en de sterren van toen is lastig. Ik heb Zoetemelk en Raas als de grootsten op mijn lijstje staan als een en twee, met Kuiper als drie. Maar Dumoulin heeft wel degelijk een claim voor een plekje daartussen. Wielrennen is ook zoveel mondialer en groter dan 'toen'. Zeker als je nog verder teruggaat naar de jaren vijftig en zestig, waarin Nederland ook de nodige wereldtoppers had.