Ouch, dat gaan ze wel voelen vanacht. En dan morgen de Col de la Madeleine op. :s

De val van Remco Evenepoel was afschuwelijk om te zien. En dan die camerabeelden terwijl hij behandeld werd waren volkomen onnodig. Hopelijk valt de schade mee.

Fabio Jakobsen is weer thuis. Hij lag de jongste periode in het ziekenhuis in Leiden, maar mag nu thuis verder herstellen van zijn zware hersenschudding. De komende maanden gaat hij nog verschillende keren onder het mes voor behandeling aan zijn gezicht.

Hier ook met bron en zijn eigen toelichting:

It is now two weeks after my crash in Poland. The trauma doctors and nurses at the finish line in Katowice saved my life, for which I am extremely grateful to them. I spent a week in the intensive care unit at St. Barbara hospital in Sosnowiec. Here they immediately operated on me for five hours and gave me the chance to live. I am very grateful to all employees of this hospital.

It was a difficult, dark period for me in the ICU, where I was afraid of not surviving. Thanks in part to the organization behind the Tour de Pologne and my team Deceuninck – Quick-Step, my family was able to be close to me, which gave me a lot of strength.

Last Wednesday I was transferred to the Leiden University Medical Center. I was admitted to the ENT department and treated further. Step by step I can start to live more independently. Currently I am at home, where the wounds in my face and my injuries can continue to recover. In addition, I have to rest a lot in the coming months because of a severe concussion. In the coming weeks and months, I will undergo multiple surgeries and treatments to fix facial injuries.

Hereby, I want to let everyone know that I am very grateful that I am still alive. All the messages and words of support have given me tremendous strength. Step by step I can slowly look to the future, and I will fight to recover.

In particular I would like to thank Dr. Rafael, who was my surgeon in Poland, Dr. Vanmol, who was present as a team doctor in Poland, Patrick Lefevere who brought my family close to me and Agata Lang and family who, on behalf of the Tour of Poland, did very well in taking care of my family.

Fabio

https://www.deceuninck-quickstep.com/en/blog/4507/fabio-jakobsen-step-by-step-i-can-slowly-look-to-the-future

Duke Ja, absoluut. Het helpt natuurlijk dat het getrainde atleten zijn in de kracht van hun leven, maar ik zag hem na de crash al de rest van zijn leven een rolstoel zitten.

Froome en Thomas gaan niet naar de tour. Zat er natuurlijk aan te komen gezien hun vorm. Carapaz gaat wel. Froome zal de Vuelta gaan rijden als kopman en Thomas gaat als nummer 1 van Ineos naar de Giro.

Artikel van de NOS

Duke Zeker gezien de rugproblemen van Bernal. Toch een wat minder krachtige ploeg van Ineos dan we gewend waren de afgelopen jaren. En maar een Brit. Dat is ook wel opmerkelijk.

Linus Op zich jammer, ik vind het altijd wel interessant voor de sportieve dynamiek als er meerdere kopmannen in een ploeg zitten. Toen Contador en Armstrong in 2009 voor Astana reden schijnt de sfeer binnen de ploeg echt ijzig te zijn geweest, wat zich uitte in ploegafspraken die genegeerd werden.

Bolkesteijn

Ik weet niet hoe het zit met hun vorm, maar met Carapaz (winnaar Giro 2019) en Bernal (winnaar tour 2019) komt Ineos nu niet bepaald aanzetten met twee prutsers.

Linus Bernal is tijdens een training in Colombia hard ten val gekomen en viel tijdens de Dauphine uit met rugproblemen. Ook niet de beste voorbereiding voor drie weken met veel klimwerk. Daarvoor reed hij wel goede uitslagen. Carapaz werd zesde in het afgelmeen klassement van de Ronde van Burgos, won een etappe in de Ronde van Polen en werd dertiende in de Ronde van Lombardije. Die lijkt dus wel redelijk in vorm te zijn.

Kruiswijk haakt ook af voor de Tour.

NOS

Sneu voor hem, maar misschien kan hij in de Giro meer voor eigen succes gaan.

Linus Had Jansen niet als vervanger verwacht. De Plus is helaas niet fit, maar Tolhoek lijkt me toch een betere helper.

Gaat Tolhoek niet naar de Giro? Ik kan mij ook voorstellen dat ze daar ook een goede ploeg heen willen sturen, zeker nu ook Kruiswijk de Giro wil gaan rijden. En lang niet iedereen kan goed twee grote rondes achter elkaar rijden.

Daarbij is Grondahl Jansen prima in vorm gezien zijn werk in de Italiaanse dagkoersen waar Van Aert won. En ze hebben met Bennett, Kuss en Van Aert al drie mannen die prima meekunnen in de bergen.