Dwersdriever Het is zeker waar dat dopingcontrole in het wielrennen simpelweg veel beter is, en er daarom ook meer gevonden wordt. Ik heb zeker niet de illusie dat wielrennen de énige sport is waar doping gebruikt wordt, noch ontken ik dopinggevallen in andere sporten (simpelweg omdat die onomstotelijk vaststaan). Er zijn alleen twee dingen:
Ten eerste is er bewijs dat in wielrennen méér doping gebruikt wordt dan in sommige andere sporten. Dat heeft te maken met de aard van de sport zelf: gemiddeld gezien kun je aardig voorspellen wie wint op basis van simpele factoren als trapvermogen, en dat zijn dingen die zich goed lenen om met doping te verbeteren. Om maar een klassiek voorbeeld te pakken heb je niet zo veel aan EPO als je een sport uitoefent waar duurinspanning geen rol speelt (zoals, ik noem maar wat, curling). Wielrennen heeft daarnaast maar een paar grote wedstrijden per jaar waardoor extreem pieken op een kort moment belangrijker is dan sommige andere sporten. Al deze dingen zijn trouwens niet exclusief voor wielrennen; er zijn meer sporten erg dopinggevoelig (zoals gewichtheffen).
Ten tweede was mijn punt niet eens expliciet dat er in andere sporten geen doping is, maar gewoon dat mijn plezier bij het kijken naar andere sporten groter is omdat het dopingvraagstuk niet elke keer op de voorgrond staat. Dat betekent dus inderdaad dat er een wrange paradox is van een leukere sport door slechter testen. Dit is zeker persoonlijk; misschien dat iemand anders het helemaal niet erg vindt dat Pogacar vrijwel zeker valsspeelt als ik jullie mag geloven. Ik zei alleen maar dat ik wielrennen daarom niet leuk vind.