janneke141 Maar even een eigen topic voor alles wat te maken heeft met de stikstofcrisis - van de stilliggende bouw tot de politieke twijfels tot de boerenprotesten
janneke141 Wat me vanmorgen opviel: de boeren trekken de neutraliteit van het RIVM in twijfel, hun rekenmethodes 'deugen niet'. Moeten we dat in lijn zien met de tactiek van de diverse populisten om allerlei onafhankelijke instituties te politiseren (zoals rechtspraak, onderwijs, CBS e.d.) of is dit meer toeval?
Duke janneke141 het jarenlange rekencircus rondom stikstof/ammoniakuitstoot is wel wat bijzonder. Maar het zal meer het gevoel zijn dat ze al decennia maatregelen nemen nog steeds het bokje zijn.
Falco Duke Dat ook. Als boer voer je soms echt zo'n Chinese schotelact uit met allerlei facetten rondom je bedrijf. En dan heb je ook telkens veranderende spelregels waarin je bedrijf moet opereren. Kan me voorstellen dat ze het dan zat zijn en graag duidelijkheid en zekerheid willen hebben.
janneke141 Duke Daar zijn de boeren nu niet bepaald uniek in. Iedere ondernemer is overgeleverd aan de grillen van de overheid. Morgen kan alles anders zijn.
Falco Beroepsmatig ben ik afgelopen tijd met de stikstofproblematiek bezig geweest en heb ook enig inzicht gekregen in die stikstof berekeningen om te voldoen aan bepaalde normen. Het is vrij theoretisch en redelijk ingewikkeld. Denk wel dat het model het beste wat voor handen is nu. Anderzijds denk ik dat het veel nuttiger is om ook meer te meten. Theorie is toch vaak heel anders dan praktijk. En dan zijn 150 meetpunten voor stikstof wel wat karig. Zeker als je bedenkt dat er min of meer even zoveel natura 2000 gebieden zijn in Nederland. Want daar gaat het om: boeren of andere stikstof uitstotende activiteiten moeten niet teveel NH3 en NOx uitstoten in zo'n gebied. Denk ook dat het aantal Natura 2000 gebieden gewoon minder moet worden want soms gaat het echt nergens over.
Myst Artikel op nu.nl over dat juristen op een hoorzitting in de TK de juridische houdbaarheid van vrijwilligheid in reductie boerenbedrijven en veestapel in twijfel trekken. In de reacties zijn nu de juristen de grote boosdoener, want die dienen enkel het belang van hun cliënten :') Waarom zijn mensen zo dom?
tsjok Myst Iedereen die iets te maken heeft met de boeren geen gelijk geven is de lul. Jesse Klaver, het RIVM, juristen, de RvS, Schiphol, het weer, het leger, de kleur oranje, etc etc
Myst tsjok Wat is toch de gunfactor bij die boeren? Het staat onomstotelijk vast dat ze flink bijdragen aan dit probleem. Is het alleen maar Yvon Jaspers?
Falco janneke141 Verschil is dat een boer er in zijn eentje (of nouja het gezin om hem/haar) voorstaat en geen grote organisatie om zich heen heeft om telkens in te spelen op veranderende regels.
Duke janneke141 Dat is wel wat kort door de bocht. Zeker rondom uitstoot zitten de boeren in een veel grotere rollercoaster dan b.v. de industrie.
Falco janneke141 Vind ik redelijk belachelijk. Ik houd echt van natuur maar we kiezen in dit land om met veel mensen op een klein oppervlak te leven. Dan moet er aan alle kanten concessies gedaan worden: boeren uitkopen, maximum snelheid omlaag en ook aantal Natura 2000 gebieden schrappen.
tsjok Myst De boeren zijn bezig aan een uitstekende PR-campagne. Zij maken alleen maar ons eten en nu doen die nare boerenhaters alsof zij de reden zijn van alle uitstoot, die trouwens toch niet bestaat. Daar trapt dus blijkbaar gewoon half Nederland direct in.
Myst Falco Ik mag toch aannemen dat het LTO niet alleen maar voor het klaverjassen is? Wat is er op tegen om kennis en advies collectief in te kopen?
Falco Myst Gebeurt al genoeg hoor. Je hebt een aantal organisaties die zich richten op advisering van boeren. Maar alsnog sta je als boer er in je eentje voor en moet je zelf de beslissing nemen om wel of niet die extra stal te bouwen of zelf weer zodanig te schuiven met activiteiten om binnen normen te blijven. En ohja je moet ook nog het hoofd boven water houden.
Falco janneke141 De bouwsector luidt eveneens de noodklok. Maar klaarblijkelijk is er minder saamhorigheid binnen die groep en minder actiebereidwilligheid om drie uur uit je nest te komen om naar Den Haag af te reizen
janneke141 Falco Die hoeven ook niet om drie uur op, die busjes kunnen gewoon 130. Maar het zal er vooral in zitten dat de mensen die als eerste geraakt worden geen overall aan hebben, maar een stropdas.
Pompom janneke141 geen overall aan hebben, maar een stropdas. En nerds die sommetjes maken achter een computer? -Asking for a friend.