Drietebuul Is dit een kanteling in het debat? NOS gebruikt (voor het eerst?) de term "trekkers" ipv "tractoren" in de kop: https://nos.nl/artikel/2434268-boeren-blokkeren-diverse-snelwegen-met-trekkers-kilometerslange-files
tsjok Sloggi @juristen, is het organiseren van een dergelijk 'protest' strafbaar? Aangezien hier een hele reeks overtredingen wordt begaan? Of moet daarvoor een misdrijf worden begaan? Opruiing (anderen aanzetten tot strafbare feiten) is altijd strafbaar, ongeacht of het gaat om overtredingen of misdrijven. Dan moet degene die opruit wel ook opzet hebben om mensen er toe te bewegen (bijvoorbeeld) met een tractor op de snelweg te rijden. Dat maakt bewijzen lastig. Oproepen tot een protest (waarbij tegen je wil strafbare feiten worden begaan) is normaliter niet strafbaar.
Helsinki De politie heeft gezegd dat zij de boeren in eerste instantie vraagt te vertrekken. In het uiterste geval zullen de tractoren worden weggesleept, aldus een woordvoerder. 🙂. Je moet echt écht niet al te lang stil staan bij de woestmakende privileges die deze boeren om één of andere reden krijgen.
Drietebuul Helsinki Denk dat het vooral praktischer is om nog maar een keertje lief te vragen of ze misschien toch eens willen overwegen om weg te gaan dan dat je een logistieke operatie op moet gaan tuigen om tientallen trekkers weg te slepen.
Helsinki Drietebuul Ik denk dat ze de financiële afgrond in douwen door boete op boete te schrijven gepaster is, maar dat ben ik.
tsjok Drietebuul Je hoeft ze niet eens weg te slepen, je zou ze naar de kant van de weg of een afrit kunnen leiden en daar de bestuurders een rijverbod kunnen opleggen (plus natuurlijk een sloot boetes). Sure, een tractor stoppen die niet wil stoppen is lastig, maar als je niks doet stoppen ze in elk geval niet. En ik ga er zomaar vanuit dat deze boeren geen poging doodslag aan de broek willen.
Drietebuul tsjok Zeker. Daarom ook het idee dat het handiger is om het eerst nog een keer te vragen. Het voorkomen van het scenario waarin je moet proberen een stoet trekkers tot stilstand te brengen en af te voeren lijkt me voor alle partijen van belang.
Helsinki De eerste dode hebben we al gehad, toch? Het is wachten tot er ergens een ambulance niet door kan. Ik snap écht niet dat dit toegestaan wordt.
tsjok Helsinki Het is wachten tot er ergens een ambulance niet door kan. Tevens: het was ongeveer 4 uur wachten.
tsjok janneke141 De politie is al jaren onderbezet, ondergefinancierd, constant negatief in het nieuws en als ze een teen uitsteken wordt er moord en brand geschreeuwd op Twitter, in de Kamer en af en toe zelfs vanuit de VN.
GSbrder Friek Wel gevaarlijke suggesties van Ome Louis. Dader is overigens een SGP gemeenteraadslid. Tot zover respect voor de schepping.
Drietebuul Friek Het is zonde van de bomen, maar nog veel erger voor alle bedrijven. Beetje als een kleuter die naar zijn kamer wordt gestuurd en daarom uit protest aldaar op de vloer schijt.
tsjok Friek Voor de veehouder, die al meermaals met de trekker actievoerde, is het omzagen van de honderd knotwilgen een statement dat hem aan het hart gaat. ,,Er zitten bomen tussen die zijn geplant door de overgrootvaders van mijn vader en moeder.” Waarom hij ze dan toch afhakt, terwijl het hem aan het hart gaat? ,,Duizenden boerenbedrijven worden de nek omgedraaid. Ik hoop dat deze actie ergens toe leidt. Zo niet kan ik later wel aan mijn jongens vertellen dat ik er alles aan heb gedaan. Het is zonde van de bomen, maar nog veel erger voor alle bedrijven.” Dit is echt het domste wat ik in jaren heb gelezen. Doet denken aan die idioten die hun Nike-schoenen in brand staken omdat die een of andere sociaal progressief doel ondersteunden.
janneke141 Friek Tja, de vorige keer mocht het ook. Hier kon je op wachten. Ik zal binnenkort het adres van Wiersma maar eens op gaan zoeken. Als mijn beroepsgroep dan in opstand komt, weet ik in elk geval waar ik moet zijn.
GSbrder tsjok Het is een gemeenteraadslid die eerder dit zei over zijn partij: De plaatselijke SGP kreeg hier lucht van en vroeg of ik lid wilde worden. Ik zei toen dat ze dat beter aan mijn vrouw konden vragen. Maar dat was in die tijd nog wat ingewikkeld, dus heb ik het lidmaatschap maar aanvaard. Onlangs vroeg de SGP of ik op de kieslijst wilde staan.
Eur tsjok ,,Er zitten bomen tussen die zijn geplant door de overgrootvaders van mijn vader en moeder.” Waarom hij ze dan toch afhakt, terwijl het hem aan het hart gaat? Omdat het hem blijkbaar helemaal niet te doen is om de tradities van z’n voorouders. Is het heel extreem als ik hierin een goeie parallel zie tussen een zekere zijde in de Amerikaanse Burgeroorlog die het naar eigen zeggen vooral om de Southern Way of Life te doen was en zeker niet het economische belang van slavernij?
tsjok JONGENS JONGENS BEL DE KRANT Op de A28 bij knooppunt Hattemerbroek is de politie nog bezig een blokkade op te heffen. Rond 21.00 uur zijn boeren daar opnieuw dringend verzocht de snelweg te verlaten. Even daarvoor heeft de politie al een trekker in beslag genomen en afgevoerd. Agenten dreigen meer tractoren in beslag te nemen als de actievoerders niet vertrekken.