5 days later

Sloggi Er zaten ook wat haken en ogen aan deze regeling, dus ik snap het wel dat geïnteresseerden ook weer afhaken.

Deelnemende varkenshouders krijgen een beroepsverbod, met het saneringsgeld ergens anders een varkenshouderij kopen zit er niet in. Enige uitzondering op het verbod is een tweede bedrijfslocatie, die mag voortgezet worden.

Daarnaast moeten de stallen gesloopt en dan is het maar de vraag wat er dan wel kan en mag met het erf. Intensieve veehouderij mag sowieso niet meer. Op een gegeven moment zijn er genoeg zorgboerderijen en paardenpensions, de gemiddelde gemeente is volgens mij ook niet al te happig op nieuwe bedrijven of woningbouw in het buitengebied.

freako Kun je met deze regeling wel de boel omtoveren tot een biologische varkenshouderij? Of zijn daar überhaupt regelingen voor?

Sloggi Niet met deze saneringsregeling in elk geval. Die was sowieso bedoeld om geuroverlast tegen te gaan (de stikstofreductie was bijvangst) en biologische varkenshouderijen zijn ook niet geurloos of stikstofarm. Dus op alle manieren wordt voorkomen dat er ooit nog grootschalig vee gehouden kan worden (varkensrechten inleveren, stallen slopen, vergunningen intrekken, bestemmingsplan aanpassen, zelfs een kettingbeding bij het kadaster).

Voor omschakeling zijn wel andere mogelijkheden. Er is bijvoorbeeld pas een begin gemaakt met een omschakelprogramma voor kringlooplandbouw. Daaruit moeten leningen verstrekt gaan worden aan bedrijven die om willen schakelen. Met name bedoeld om de periode te overbruggen tussen omschakelen en erkend worden als biologisch bedrijf. Daar zit een aantal jaar tussen, waarbij het bedrijf al wel de hogere productiekosten heeft.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/18/omschakelprogramma-voor-stikstofarmere-en-meer-duurzame-landbouw-mogelijk

freako Zou je die regelingen niet veel meer kunnen combineren? Uitkoop als dan niet in combinatie met een omslag naar extensieve veeteelt in een gesloten keten? Ik heb het idee dat veel boeren daar wel voor in zouden zijn als dat voldoende financieel aantrekkelijk is. Maar ja, als je een paar jaar geleden fors hebt geïnvesteerd in een emissiearme stal (die helemaal niet zo emissiearm blijkt) dan zit je nog wel even vast aan forse kapitaallasten... Die kosten zou je eigenlijk moeten overnemen of iets dergelijks.

En dat ze net zo hard aangepakt gaan worden als coronacomplotwappies.

Sloggi

Terwijl de boeren veel meer sectorbreed willen kijken en vinden dat industrie en verkeer een grote bijdragen aan de oplossing van het probleem moet leveren.

Elke keer weer hetzelfde kutargument.

tsjok
          Dat hadden 'de boeren' toch ook zelf laten onderzoeken en dat toen de uitkomst toen ook wederom niet in het voordeel van de boeren was, je er ook niks meer van hoorde? 😂

Sloggi Oh god, volgende woensdag weer thuiswerken met de ANC-set op, want dan komen ze weer herrie maken langs m'n huis op de heen- en terugweg.

Sloggi Helaas. We kunnen er wel een groot deel van onze stikstof dumpen? Oh wacht, dat doen we óók al.

tsjok Zou dat niet een reden kunnen zijn voor Duitsland om stikstofbelasting op Nederlands vlees te heffen?

janneke141 Wat die boeren eerder in o.a. Groningen hebben gedaan, is in wezen gewoon terrorisme, maar omdat het CDA in de regering zit komen ze ervanaf met een 'foei'. Volkomen belachelijk.

Ossu Ja, dat ben ik wel met je eens hoor. De reden van mijn post is dat een nieuwe veldslag er hopelijk voor zorgt dat fanatici zoals FDF het laatste restje draagvlak wat ze nog over hebben in de samenleving ook gaan verliezen.

Die militante agrariërs zullen de komende tijd qua stemgedrag wel gaan overlopen naar de BBB trouwens.

janneke141 BBB is ook in de peilingen bijna net zo groot als CDA tegenwoordig (BBB maximaal 6, CDA minimaal 7 zetels).