Helaas, die zijn vertraagd door de stikstofcrisis.
Stikstofissues
In DWDD werd vanavond zowat dezelfde discussie als hier gevoerd
Ik moest vanmorgen in Den Haag zijn en zag de eerste tractoren al aan komen rijden, daarna op de snelweg naar Amsterdam een hele stoet aan de andere kant van de weg. Het was toch wel erg indrukwekkend allemaal. Vond de sfeer over het algemeen gemoedelijk, al zullen er vast wel wat zaken mis zijn gegaan.
Ik heb nog met een paar boeren staan praten toen ik even niet door kon met de auto en de boosheid vooral ingegeven door een gevoel van onmacht. De boerensector zoals die nu in Nederland staat, is voor een belangrijk deel gekneed door (Europees) beleid. Het gevoel van onmacht en gebruikt worden als een speelbal, terwijl je met passie je werk doet op innovatieve en (relatief) duurzame wijze is in mijn ogen de oorzaak van de frustraties die nu opborrelen.
Wie gewoon nuchter naar het beleid van de overheid kijkt, snapt die frustratie ook wel. Terwijl van de boeren enorme opofferingen worden gevraagd mogen sectoren als logistiek, luchthavens en bouw, die op hun beurt ook heel vervuilend zijn (er zijn meer nare dingen behalve stikstof) wel doorgroeien. De Nederlandse bevolking groeit dit jaar weer met zo'n 120.000 mensen die allemaal gaan consumeren, rijden en wonen.
Ik heb het hier vaker gezegd en blijf het gewoon herhalen. Pas als de politiek met een doortimmerde visie op een duurzame toekomst van Nederland komt, kun je aan de landbouw om offers vragen. Dit soort populistisch ad-hoc-geschreeuw vanuit Den Haag en de provinciehuizen na jaren van eigen wanbeleid zorgt er alleen maar voor dat boeren de kont tegen de krib gooien en werkt louter contraproductief.
Er is ook een brief van VNO-NCW en MKB-Nederland over dit onderwerp trouwens. De boodschap is dat ze zo snel mogelijk verder willen gaan met zelf vervuilen.
Stel binnen een maand een drempelwaarde in om uit de stikstofimpasse te komen.’ Dat schrijven Hans de Boer (VNO-NCW) en Jacco Vonhof (MKB-Nederland) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer, nu snelle oplossingen uitblijven terwijl de urgentie voor ondernemers met de dag toeneemt.
Beleidsafwegingen
In hun brief schrijven de ondernemersvoorzitters dat Nederland op zoek moet naar een nieuwe beleidsaanpak om natuurbescherming en economische ontwikkelingen met elkaar in balans te houden. ‘Dat vergt echter nieuwe beleidsafwegingen en onderzoeken die tijd kosten. In de tussentijd kunnen we bedrijven en woningzoekende burgers niet langer in de kou laten staan.’
Drempelwaarde
Met een landelijke drempelwaarde van minimaal 1 mol per hectare kunnen volgens VNO-NCW en MKB-Nederland talloze projecten die geen of nauwelijks stikstof uitstoten, snel weer worden opgestart zonder dat daarvoor lange vergunningsprocedures nodig zijn. ‘Dat lenigt de nood van vele bedrijven die hun problemen met de dag groter zien worden’, aldus de organisaties. Bij de brief zitten ook diverse voorbeelden van problemen die zich nu al bij ondernemers voordoen.
Pas ecologische toetsing toe
Daar waar vergunningverlening nodig is – en/of totdat er een drempelwaarde is vastgesteld - moeten provincies ecologische toetsing toepassen, vinden VNO-NCW en MKB-Nederland. Minister Schouten heeft dit ook aangedragen in haar brief van begin deze maand, maar veel provincies doen daar nog onvoldoende mee. De ondernemersorganisaties roepen de minister op dit morgen in haar overleg met de provincies mee te nemen en er op toe te zien.
Crisisberaad
Morgen vindt in de Malietoren crisisberaad plaats met alle sectoren in de gezamenlijke achterban die door de stikstofcrisis worden getroffen. In dat overleg zal ook de PFAS-aanpak worden besproken, die bovenop de stikstofimpasse bedrijven nog verder in de problemen brengt.
https://www.vno-ncw.nl/nieuws/stel-binnen-maand-drempelwaarde-om-uit-stikstof-impasse-te-komen
Dwersdriever De EU-regels zeggen dat je bij “niet noemenswaardige” verslechtering van een natuurgebied geen ingewikkelde dingen hoeft te doen. Maar het gaat dan wel om alle projecten samen. Als in totaal de schade wél noemenswaardig is, dan moeten ook niet-noemenswaardige projecten getoetst worden. Logisch, want anders kun je elk beleid opknippen in miniprojecten om zo de regels te omzeilen.
Ik begreep dat veel Nederlandse natuurgebieden zeer noemenswaardige schade ondervinden. Dan ben je volgens mij dus juridisch kansloos als je met zo’n drempelwaarde aan de slag gaat.
Duke Hier een kaartje trouwens. Waar de afkortingen voor staan heb ik nog niet kunnen vinden.
https://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/documenten/gebieden/A0_RVO_N2000_RV_20180503.pdf
https://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/gebiedendatabase.aspx?subj=n2k&groep=0
Duke Zonder een dergelijke regeling zou geen woning meer gebouwd mogen worden of weg worden aangelegd zonder zware procedures.
Maar is dat niet ongeveer waar we nu staan?
janneke141
ja maar op dit moment is men nog druk met de lopende projecten. Komt de gevraagde regeling er niet, dan valt straks steeds meer stil.
Rare naam eigenlijk, 'stikstof'.
Over dat Den Haag eigenlijk al vijftig jaar weet dat er een mestprobleem is maar nooit echt doorpakt.