Interessant artikel van de Gelderlander over het (gebrek aan) animo voor de 'woest aantrekkelijke' uitkoopregeling van het rijk op de Veluwe: https://archive.ph/2Ypw5

En dit beeld vat het probleem perfect samen:

Vooraan de kalverstallen, het bosgebied er recht achter is Natura2000.

Boeren zeggen: wij hebben vergunningen, wij mogen hier boeren. En dat gevoel snap ik nog wel ook. Het is eigenlijk bizar dat we het zover hebben laten komen. Maar dat is de koe in de kont kijken (ha ha).

Een belangrijk punt dat door een van de boeren zelf wordt aangehaald en nog wel eens vergeten wordt als het gaat om technische innovaties:

Bovendien, luchtwassers doen niets aan de uitstoot van methaan en het dierwelzijn wordt er ook niet door verbeterd.’’

Deze discussie draait dus niet alleen om stikstof maar ook om de klimaatdoelen te halen moet de veestapel kleiner.

Sloggi Het moet vooral diervriendelijker inderdaad. Dan volgt verkleining van de veestapel vanzelf.

tsjok
    Uiteraard. Dat moet "afgeleid" zijn, of misschien nog beter "af begeleid".

Gelukkig, de orde der dingen is hersteld.

tsjok Wat kun je hier nou als burger tegen? De popo aanklagen voor werkweigering?

• Duke replied to this.

Duke Voor alles. Ik zie dat Caro de paar honderd man op het Malieveld niet genoeg vindt om de mascara voor op te doen.

Sloggi Gewoon subsidie op Chinees vlees. Onze boeren kapot concurreren, dan stoppen ze vanzelf.
        Schijnt dat er een Drents adresje is waar hond en kat graag gegeten wordt.

Rijnbrug bij Rhenen geblokkeerd door een tiental boeren met trekkers. Keurig onder politiebegeleiding uiteraard.

janneke141 Ik neem aan dat alle kentekens van die trekkers zijn geregistreerd en dat de eigenaren een fikse boete krijgen.

remlof Gewoon snelwegverbod. Snap het gejank niet. Boehoe onze landbouwbond liep zelf weg van het kabinet, wat een onrecht van de politiek.

2 months later
            5 months later

Duke Zal ze alleen maar motiveren om de milieuclubs een kopje kleiner te maken en rechters te negeren/aanvallen.

• Duke replied to this.

Klopkoek

Gelukkig hebben ze niet genoeg tijd om de rechtsstaat af te breken voor het vast gaat lopen.

Duke Wat gaat vastlopen? Het kabinet gaat er niet lang zitten? Ik vrees ervoor dat bij slechte peilingen de VVD (met name) het niet zal durven de boel te laten klappen... Ik vrees er ook voor dat moties van wantrouwen gaan worden genegeerd.

• Duke replied to this.

Klopkoek

Oh, heb het over de bouw. Die kan al weinig meer en dat gaat straks nog minder worden. Daar valt weinig aan te negeren door jouw vriendjes.

• Reya replied to this.

Duke

Gewoon illegaal bouwen. In België een zeer gangbare gewoonte.

6 days later

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Agricultural_land_prices_and_rents_-_statistics

Hoe komt het dat landbouwgrond hier zo enorm duur is? Veel en veel duurder dan elders. Misschien komt @GSbrder hier van pas?

Natuurlijk is er schaarste, maar je zou zeggen dat dan de omringende landen dempend kan werken. Niets belet je om veel goedkoper vlak over de grens te gaan boeren. Je zou ook zeggen dat in Denemarken dat schaarste aspect ook speelt (en is ook een groot varkenhouder).