Het kabinet heeft na urenlang overleg een compromis gesloten over het stikstofbeleid. Vooral CDA en D66 staan daarin lijnrecht tegenover elkaar. Het CDA wil opnieuw onderhandelen over het stikstofbeleid in het regeerakkoord, zei premier Rutte in zijn toelichting.

Er is nu afgesproken dat het stikstofbeleid vanuit het kabinet op een lager pitje wordt gezet, zolang er onder leiding van verkiezingswinnaar BBB in de Provinciale Staten wordt onderhandeld over provinciebesturen. (..) Rutte wil niet spreken van een pauze en zegt dat het kabinet gewoon doorgaat met het stikstofbeleid. Hij erkent wel dat er in het kabinet verschillende opvattingen zijn en bevestigde ook dat wordt gewacht op wat er in de provincies gebeurt.

:')

tsjok Er is geen eenheid van kabinetsbeleid. Vroeger noemden ze dit gewoon een breuk, en kon er een lijmpoging worden ondernomen.

Maar ja, onder Rutte is zo'n beetje al het staatsrecht herschreven.

Yesilgöz :')

O sorry, er zijn drie man kapotgeschoten omdat we hebben gefaald. Ik blijf zitten, beterschap!

Johan Vollenbroek van milieuorganisatie MOB vindt de vertraging onverteerbaar, omdat het dossier ook al stil was komen te liggen toen Johan Remkes er als bemiddelaar mee aan de slag ging. ,,Deze premier laat volstrekte incompetentie zien, hij kan alleen maar uitstellen”, aldus Vollenbroek. Volgens hem heeft die ‘de ruggengraat van een tuinslang’. Vollenbroek kwalificeert de beslissing van het kabinet als ‘gekleuter’ en ‘amateurisme’.

https://www.gelderlander.nl/politiek/snoeiharde-reacties-op-amateuristisch-kabinet-leider-van-ons-land-gaat-er-als-een-haas-vandoor~ae78eed1/

Vind ik leuk

tsjok Hangt van je perspectief af. Als je de afgelopen tien jaar in beschouwing neemt, dan zie je dat partijbelangen altijd voorgaan op het landsbelang. Met dat in je achterhoofd, en de wetenschap dat vrijwel alle partijen een heleboel zetels gaan verliezen als er op korte termijn verkiezingen zijn, was meer uitstelgedrag de enige voor de hand liggende uitkomst.

Dat het niet logisch is als je dit land daadwerkelijk een stap vooruit zou willen helpen, dat ben ik uiteraard met je eens.

janneke141 Ik zou zeggen dat een uitkomst waarbij partijbelangen boven de daadwerkelijke toekomst van ons land worden gesteld niet logisch is. Wel laf en makkelijk en gezien de samenstelling van het kabinet wellicht ook voorspelbaar.

tsjok Voorspelbaar is inderdaad een betere kwalificatie dan logisch, ja.

We kunnen wel eens een polletje aanmaken. Hoe lang zingt dit kabinet de rit nog uit...?

janneke141 We hadden al een "wanneer valt dit kabinet"-poll toch? Kan hem zo snel niet vinden.

Maar ze zijn elkaar nu zo krampachtig aan het vasthouden dat ik denk dat dat ook nog wel vrij lang kan voortduren. Zeker als ze de boel parkeren tot na alle provinciale formaties want dan ben je zo het zomerreces voorbij.

tsjok Ik was ook al even aan het kijken, maar ik zag hem ook zo snel niet. Zal er wel aan toevoegen dat mijn blik wellicht ietsje troebel is.

Maar andere tijden, andere mening, dus ik heb een nieuwe gemaakt.

tsjok Maar ze zijn elkaar nu zo krampachtig aan het vasthouden dat ik denk dat dat ook nog wel vrij lang kan voortduren. Zeker als ze de boel parkeren tot na alle provinciale formaties want dan ben je zo het zomerreces voorbij.

Tot de rechter een uitspraak doet over het verzoek tot handhaving van MOB op de PAS-melders... (ligt nu nog bij de provincies maar die zullen geen gehoor geven)

De Ecologische Autoriteit geeft alvast aan dat de plannen die er liggen niet voldoende zijn. Moet daar ook weer een rechterlijke uitspraak aan te pas komen voor de overheid wat gaat doen?

Politiek gezien is het overigens wel frappant dat Anema en Van der Wal niet betrokken waren bij de gesprekken deze week. Over Van der Wal wordt al gefluisterd dat ze op weg naar de uitgang is.

tsjok We hadden al een "wanneer valt dit kabinet"-poll toch? Kan hem zo snel niet vinden.

Jazeker, aangemaakt door de inhoudelijke yours truly (startpost van dat topic dus).

De provincies zijn aan zet in het stikstofdossier. Dat zeiden premier Rutte en vicepremiers Kaag en Hoekstra gisteravond na het dagenlange crisisoverleg in het kabinet. Maar die provincies zeggen dat ze met handen en voeten gebonden zijn. "Zeggen dat wij aan de slag kunnen, dat klopt gewoon feitelijk niet."

https://nos.nl/l/2469801

Begint ook aardig cabaret te worden nu.

Vind de taal van D66 trouwens opvallend in dit hele spel. Ze hebben ‘ter kennisgeving aangenomen’ dat het CDA ‘op termijn’ wil onderhandelen, maar dat ze mooi koers houden. Dat klinkt voor mij als: de afspraken staan, trek maar de stekker eruit als je het niet bevalt. Waarmee ze dus nu het CDA in een soort wanhopige/tragische positie proberen te drijven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/03/uitspraak-raad-van-state-over-gelders-traject-a15-gaat-heel-nederland-aan-a4161185

Behalve een stiekem stikstofdebat in de Tweede Kamer is er morgen ook de uitspraak van de Raad van State in de ViA15-zaak, het doortrekken van de A15 van Bemmel naar de A12 bij Zevenaar.

Het gaat er met name om of de huidige “afkapgrens” van stikstof op 25km gehandhaafd gaat worden. En dat heeft uiteraard invloed op heel veel bouwprojecten in Nederland. En de uitspraak (om 10:15 uur) zal dus waarschijnlijk ook besproken worden in het debat morgen.

De Raad van State heeft geoordeeld dat de 25km afkapgrens voor stikstof acceptabel is voor individue projecten, datgeeft hoop dat het land niet al heel spoedig geheel tot stilstand komt,

Of de A15 wordt doorgetrokken tot aan de A12 is helaas nog niet zeker omdat er noggeoordeeld moet worden over andere bezwaren. Het verkeer rondom Arnhem blijft daardoor voorlopig nog regelmatig vast staan...

remlof Of de A15 wordt doorgetrokken tot aan de A12 is helaas nog niet zeker omdat er noggeoordeeld moet worden over andere bezwaren. Het verkeer rondom Arnhem blijft daardoor voorlopig nog regelmatig vast staan...

Gewoon minder rijden. Prima ontmoedigingsbeleid zo'n file 😉.

Niet dat het allemaal zo mooi is waar dat tracé komt, maar het was wel mooi geweest als je een flink stuk zou tunnelen in plaats van zo'n lelijke brug te bouwen.