Goed, stikstof:

Boerenactiegroep Agractie stapt uit overleg met kabinet over landbouwakkoord
Boerenactiegroep Agractie stapt uit het overleg over het landbouwakkoord met het kabinet. Dat liet voorman Bart Kemp weten, die in Ermelo aanwezig was bij een vergadering met boeren, belangenorganisaties, natuurbeheerders, provincies en het ministerie van Landbouw over de inhoud van het landbouwakkoord.

https://www.ad.nl/binnenland/boerenactiegroep-agractie-stapt-uit-overleg-met-kabinet-over-landbouwakkoord~a6bb6a83/

Toedeledokie!

Ossu

Vandaar de toevoeging

Wel veel minder intensief overigens dan nu.

😉.

Veeteelt binnen het draagvlak van die gebieden moet wel kunnen. En dan bijvoorbeeld ook meer gericht op zuivel dan op vlees.

Duke De zuivelindustrie heeft kalveren als restproduct en levert zo vrijwel automatisch vlees op.

remlof En stront. Veel stront.

Tenzij extensief etc. Maar dat geeft dan weer een grotere landbelasting en klimaatimpact en zo is de cirkel weer rond. Elk voordeel heeft z’n nadeel.

Sloggi

De stront is bij ons een probleem, maar wereldwijd is er natuurlijk een enorm tekort aan mest voor landbouw.
        Bij ons trouwens ook, maar dat lossen we op met kunstmest. U weet wel, dat spul van Yara. Hoeveel kuub gas verstookten die ook al weer per jaar?

Duke Volgens mij weet iedereen dat al. De vraag is hoe lang we het kunnen rekken.

tsjok

Ze gaan het in elk geval weer een paar jaar proberen.

tsjok Best lang, denk ik. Het politieke draagvlak voor gedwongen uitkoop is op zijn best matig te noemen, het maatschappelijk sentiment is er op dit moment ook niet echt naar en dan zijn de juridische procedures die bij dit soort acties komen kijken als je eenmaal zo ver bent volgens mij ook nogal tijdrovend.

Dit wordt geen 2030 en ook geen 2035 ben ik bang.

Zonder gedwongen uitkoop kunnen boeren de prijs voor hun bedrijf oneindig ver opdrijven. Er zou eigenlijk een regeling moeten komen waarin geldt hoe eerder ze hun bedrijf verkopen hoe meer ze ervoor van de staat krijgen.

remlof Ik weet niet of je dat er doorheen krijgt, maar in dezelfde geest zou je ook kunnen overwegen om boeren die voor datum x stoppen, een startkapitaal voor een nieuwe (niet-agrarische) onderneming te geven, of een extra omscholingsbudget. Uiteindelijk moeten die mensen ook verder, en dat kan waarschijnlijk niet op de boerderiej.

remlof

De vrijwillige uitkoopregeling heeft een vergelijkbaar financieel kader als gedwongen verkoop. Daarbij worden de waarde en desinvesteringen onafhankelijk getaxeerd en daarmee wordt bepaald wat de boer krijgt.
              Op papier een heel redelijke regeling waar je ook best veel boeren in mee zou kunnen krijgen, als de communicatie slimmer was aangepakt vanaf het begin…

Nu heeft men echter een onmogelijke situatie gecreëerd waarbij snelle stappen zetten niet meer lukt voorlopig.
              In die zin was het Vlaamse concept waarbij de xx piekbelasters binnen een paar jaar gedwongen moeten stoppen en daarvoor gecompenseerd worden niet zo gek.
              Liever kort pijn dan lang jeuk…

janneke141 een startkapitaal voor een nieuwe (niet-agrarische) onderneming te geven, of een extra omscholingsbudget

Dat is het bedrag waarvoor ze worden uitgekocht toch al? Ik begreep dat de bedrijven voor meer dan de marktwaarde worden uitgekocht.

Drietebuul Dat zal, zo goed heb ik me er niet in verdiept, maar om aan te sluiten bij het voorstel van remlof om het aantrekkelijk te maken om snel te stoppen in plaats van eindeloos te traineren zou je dat bedrag in de tijd kunnen laten dalen.

En dan ook echt, en geen 'als u vandaag beslist' à la keukenverkoper.

janneke141
                  Ja. Maar daarvoor heerst er teveel twijfel bij de betrokken boeren. Hen wordt voorgehouden (door allerlei verschillende partijen) dat het een papieren probleem is, het een politieke keuze is om ze uit te kopen, en dat politieke keuzes kunnen veranderen al naar gelang wie de touwtjes in handen heeft. En je zou maar die boer zijn die nu het familiebedrijf verkoopt terwijl er over een jaar een nieuw kabinet zit dat met "het goede rekenmodel" vaststelt dat er stikstoftechnisch helemaal niets aan de hand is.

Dus ik ben wel benieuwd wat we de komende periode van BBB gaan horen. Houden zij hun verhaal vol, dat het allemaal makkelijk moet kunnen zoals het altijd ging, of zien zij uiteindelijk ook in dat het toch niet anders kan (en geven ze de EU daarvan de schuld)?

Drietebuul Dus ik ben wel benieuwd wat we de komende periode van BBB gaan horen. Houden zij hun verhaal vol, dat het allemaal makkelijk moet kunnen zoals het altijd ging, of zien zij uiteindelijk ook in dat het toch niet anders kan (en geven ze de EU daarvan de schuld)?

Een populistische partij die drijft op financiering van het agrarisch grootkapitaal. Ja, ik ben ook heel benieuwd welke kant die op gaan. Daarnaast kunnen ze electoraal eigenlijk niet anders, want als ze inbinden en actief gaan meewerken aan het krimpen van de sector dan lopen al die stemmers weer doodleuk naar de volgende schreeuwer die roept dat het allemaal onzin is.

Maar inderdaad, als je het zo bekijkt is de twijfel bij de boeren wel verklaarbaar. Ook al is het uiteindelijk een sprookje.

• Duke replied to this.
                    • Eur likes this.

janneke141

Juist voor dat toekomstperspectief is ook best veel geld gereserveerd. Maar de verantwoordelijke ministers komen niet over de brug, eentje moest zelfs al weg.

janneke141 Een populistische partij die drijft op financiering van het agrarisch grootkapitaal.

Door deze overwinning hebben ze natuurlijk een forse eigen financieringsbron gekregen. Die hebben de sector niet meer zo nodig.

Werkgeversorganisaties roepen op tot verandering stikstofbeleid
                      https://nos.nl/artikel/2468680-werkgeversorganisaties-roepen-op-tot-verandering-stikstofbeleid

VNO-NCW stelt maatregelen voor die al tig keer zijn voorgesteld en al tig keer zijn beoordeeld als onrealistisch en onrechtmatig, en herhaalt de fabel dat dit een specifiek Nederlands probleem is dat Nederland de Europese richtlijn gewoon te streng heeft vertaald.

Leven deze mensen in een parallel universum?

Begin vorige maand reageerde de VNO-NCW nog positief op de stikstofplannen van het kabinet. "Hiermee levert iedereen meer dan zijn fair share," stelde de organisatie. De focus lag toen vooral op het goed uitvoeren van de plannen.

Ook deze kikker springt dus uit Anema's kruiwagen...