janneke141 Er zal nog wel meer uit z'n beerput komen en dan zal ie als goed CU'er de eer aan zichzelf houden. Het is geen VVD'er tenslotte.

• Duke replied to this.

remlof

Ach, hij zit op het lastigste dossier van het moment en is nog maar net begonnen. De kans dat dit echt doorwerkt is maar heel beperkt. En nog een keer opnieuw beginnen kan niemand zich op dit dossier veroorloven...

Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de zaak rond Edith Schippers en het DSM-pensioenfonds. Dat is toch ook wel een heel nare zaak en ik vraag me af of we haar om die reden kunnen afschrijven als toekomstig politiek leider van de VVD. Of dat het kiezers gewoon niets boeit. Dat kan ook.

Dat de hervorming van ons pensioenstelsel ergens in een afspraak met de EU is gegoten rond coronasteun van 4,5 miljard is trouwens ook een vreemde zaak. Dat is wel erg veel druk zetten op de Eerste Kamer.

Dwersdriever Het lijkt me toch dat Schippers hier precies gedaan heeft wat een groot deel van de huidige VVD-achterban voorstaat. Meer geld voor de aandeelhouders en de CEO, minder voor de (ex-)werknemers.

Trieste zaak inderdaad bij DSM…

sigme

Ergens gun je die wel dat ze struikelt over een oude sintel en daarbij een paar nagels breekt inderdaad.

Jammer dat men zo seksistisch reageert op een krachtige vrouw.

17 days later

Een stapel stikstofberekeningen van ambtenaren bevat een nieuwe dreun voor het kabinet. Er is met de huidige stikstofregels geen enkel scenario denkbaar waarin de verlening van vergunningen, om bijvoorbeeld weer te mogen bouwen of boerderijen uit te breiden, weer op gang kan komen. Nu niet, en in de toekomst niet.

Zelfs als het stikstofpakket van Rutte IV wordt uitgevoerd, waarvoor ruim 24 miljard euro beschikbaar is, en alle doelen om de uitstoot snel terug te dringen worden gehaald, kleurt 96 procent van Nederland rood, zo laten de berekeningen zien.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/10/nieuwe-ambtelijke-berekeningen-zijn-dreun-voor-kabinet-in-stikstofcrisis-a4156859

Ik vraag me dan af:
      1) Hoe kan het dat ze hier nu pas achter komen?
      2) Wat is het alternatief?

Als gedachte-experiment hebben de ambtenaren nog een stap verder gezet. Zelfs in een scenario waarbij de volledige veehouderij uit Nederland verdwijnt, of in elk geval niets meer uitstoot, blijft meer dan 90 procent van de kaart rood. Dat komt met name door de stikstof die vanuit het buitenland en vanuit zee aanwaait – waarop Nederland geen invloed heeft.

Het enige alternatief lijkt me toch het aanpassen van de regels, want op deze manier loopt alles vast.

janneke141 Daar lijkt het wel op, maar dat maakt het toch des te pijnlijker? Waarom is met deze berekeningen in de hand niet al jaren geleden het gesprek aangegaan met Brussel?

En financiën heeft ze gemaakt hè, het komt niet eens van landbouw…

Ik ben er niet van de methode ter discussie stellen omdat de uitkomst ons niet aanstaat, maar het kan niet zo zijn dat in ruim 90% van Nederland niet meer gebouwd kan worden door uitstoot vanuit het buitenland. Als dat de realiteit is moeten we de doelen gaan herbepalen. En het is inderdaad krankzinnig dat we hier na 40 (?) jaar aanmodderen achter zouden komen.

Dat gezegd hebbende, ik ben wel wat huiverig tegenover dit soort conclusies afkomstig van mensen die ons 40 jaar hebben laten aanmodderen. Het komt wel erg goed uit als het ineens letterlijk onmogelijk blijkt.

tsjok Deze berekeningen moeten door derden geverifieerd kunnen worden lijkt me.

Verder eens dat het geen alibi moet zijn om de landbouw en industrie niet te hervormen. De leefomgeving in Nederland moet schoner, dat wordt juist nóg belangrijker als er nog meer huizen bijkomen.

tsjok Dat gezegd hebbende, ik ben wel wat huiverig tegenover dit soort conclusies afkomstig van mensen die ons 40 jaar hebben laten aanmodderen. Het komt wel erg goed uit als het ineens letterlijk onmogelijk blijkt.

Tja, dit zou kunnen. Maar of je dat ooit objectief zou kunnen vaststellen?

8 days later
            15 days later

Oppositiepartijen tegen stikstofwet van kabinet
            Een groot deel van de oppositie is tegen de stikstofwet van het kabinet. Ook PvdA en GroenLinks, partijen waarop het kabinet zijn hoop vestigt voor steun in de Eerste Kamer, zijn tegen de wet in zijn huidige vorm.

De coalitie heeft nu geen meerderheid in de Eerste Kamer en het ziet er volgens peilingen niet naar uit dat die er snel komt. Over anderhalve week zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en eind mei kiezen de Staten de nieuwe Eerste Kamer.

Het wetsvoorstel is nog niet ingediend bij de Tweede Kamer, maar zit in de fase dat burgers en organisaties er commentaar op kunnen leveren. Kern van de wet is dat de stikstofuitstoot in 2030 moet zijn gehalveerd, en dat er in 2025 en 2028 'ijkmomenten' zijn om de voortgang te bekijken.

De stikstofcrisis is een belangrijk onderwerp in de verkiezingen en in het tv-programma Buitenhof werden zes vertegenwoordigers van oppositiepartijen vandaag naar hun mening over de wet gevraagd. Alle zes zijn tegen het huidige voorstel.
            Ook bijdrage luchtvaart en industrie

GroenLinks-leider Klaver vindt de wet gewoon niet goed genoeg. Hij wil dat erin wordt opgenomen dat ook industrie en luchtvaart evenredig bijdragen aan het terugdringen van de stikstofuitstoot. PvdA-leider Kuiken sloot zich daarbij aan. En SP-leider Marijnissen vindt dat er minder megastallen moeten komen, en niet zozeer minder boeren. Ook volgens haar ligt er nu te veel focus op de boeren, "zonder noemenswaardig perspectief".

BBB-leider Van der Plas vindt dat er te veel nadruk op stikstof wordt gelegd en zij is fel tegen de wet. Volgens haar zijn ook binnen de Europese regels andere keuzes mogelijk. Volgens haar collega Ouwehand van de Partij voor de Dieren gaat de wet juist niet ver genoeg: "We moeten veel sneller, veel steviger handelen en het kabinet kiest ervoor om een deel van de veehouders over te leveren aan de Rabobank." Ook de lijsttrekker van JA21 in de Eerste Kamer, Nanninga, zei dat haar partij "hier geen handtekening onder zal zetten".

Op een campagnebijeenkomst in Dordrecht ging VVD-leider Rutte in op de kritiek. "Je moet er op een praktische manier voor zorgen dat je sterke boerenbedrijven houdt, maar ook dat er gebouwd kan worden en dat er wegen kunnen worden aangelegd", zei hij. "Je wilt natuurlijk niet dat partijen groot worden die eigenlijk zeggen: 'Die hele boerenstand in Nederland hebben we eigenlijk niet meer nodig.' "

https://nos.nl/artikel/2466286-oppositiepartijen-tegen-stikstofwet-van-kabinet

Sloggi Gaat veel afhangen van de nieuwe samenstelling van de kamer. In de laatste peiling van Ipsos is coalitie + alléén JA21, BBB of PVV niet genoeg voor een meerderheid. Dan lijkt me de route via GL/PvdA redelijk onvermijdelijk en dan zal het wetsvoorstel dus strenger moeten (met te verwachten weerstand van VVD en CDA). Maar met een paar zetels verschil kan BBB bijvoorbeeld wél genoeg zijn voor een meerderheid voor lichtere maatregelen en dan wordt D66 juist onder druk gezet.

tsjok Toch zie ik dan niet hoe ze daaruit gaan komen. CDA/VVD en D66 zullen alle drie niet veel water bij de wijn willen of in electoraal opzicht kunnen doen. En op de lange baan schuiven is voor D66 ook geen optie, die gaan liever sneller dan langzamer.

Waar ik wel ruimte zie is het perspectief voor de boeren en het platteland. Dat ontbreekt nu en ik neem aan dat de coalitiepartijen daar ook gevoelig voor zullen zijn. Dat is inhoudelijk een moeilijk vraagstuk maar niet per se politiek een heet hangijzer. En het evenredig laten bijdragen van industrie en infra lijkt me ook geen probleem voor de coalitiepartijen.

Dus het gaat over links?