Het gebeurt mij eigenlijk best regelmatig: mensen die bij mij aankloppen met een verhaal over de 1 of andere zweefteef die zich bezighoudt met 'wetenschappelijke' beschouwingen van wat in mijn ogen fundamenteel onwetenschappelijke onderwerpen zijn. Op de 1 of andere manier lijken nogal wat mensen het interessant te vinden om mijn mening daarover te horen. Wellicht omdat ik mijzelf structureel presenteer als een radicaal wetenschappelijk ingestelde anti-zweefteef, geen idee.
Zo gebeurde het mij dit weekend dat een Amerikaan bij aanklopte met de vraag wat ik vond van Bernardo Kastrup. Zoals ik aangaf had ik nog nooit van deze man gehoord, maar dat de beschrijving mij deed denken aan Deepak Chopra. En waarempel: Kastrup blijkt een groot fan te zijn van Chopra's pseudowetenschappelijke internetbibiliotheek voor alternatieve geneeswijzen. Ook blijkt hij de volle aandacht te hebben van illustere figuren zoals Eben Alexander.
Dus ik heb hem een tijdje doorgezaagd over het feit dat ik niet geinteresseerd ben in populair-pseudo-wetenschappelijke boekjes die goed verkopen aan mensen die graag lezen wat ze willen horen, en dat hij tegen de tijd dat hij werkelijk peer reviewed werk tegenkomt over dit onderwerp, dat hij nog maar eens moet aankloppen.
En wat schetst mijn verbazing? Deze Kastrup heeft daadwerkelijk zijn ideeen onderworpen aan peer review! De lijstjes van reviewers stemmen mij nog niet bepaald positief, maar in elk geval is er gepubliceerd werk. (Dat ik nog verder in detail wil gaan bekijken.)
https://www.semanticscholar.org/paper/An-Ontological-Solution-to-the-Mind-Body-Problem-Kastrup/
https://www.bernardokastrup.com/p/papers.html?m=1
Voor nu lijkt het mij wel interessant om ook hier de vraag te stellen: Kennen jullie deze (Nederlandse) Kastrup? Wat vinden jullie van hem en zijn werk? Is dit de zoveelste zweefteef die substantiedualisme nieuw leven in wil blazen, of is zijn werk toch interessanter dan dat?
PS: Met opzet niet in Wetenschap en Techniek, zolang niet vaststaat dat dit werkelijk iets met wetenschap te maken heeft.