tsjok

Letwin liet zelf al weten dat hij voor deze wet zal stemmen, en aangenomen wordt dat een aantal gematigde conservatieven die dit amendement hebben gesteund dat ook zullen doen.

tsjok

Dat gaat niet gebeuren, maar dat hoeft ook niet nodig te zijn. Als de wet volgende week door het parlement komt, is er een deal en hoeft uitstel niet verleend te worden.

Ik denk dat we nu echt in uncharted territory zijn qua politieke ontwikkelingen

Ik hoop dat het jeugdjournaal de gebeurtenissen gaat behandelen vanavond, zodat ik een explain like I'm 5 kan krijgen.

Eigenlijk word je hier natuurlijk doodziek van. Weer een uitstel en gedoe... hemeltergend.

janneke141 Als je concrete vragen hebt, schiet maar raak. Misschien kan ik iets beantwoorden (hoewel ik het zelf ook niet meer tot in de details begrijp).

tsjok Nah, niet echt. Maar al die stemmingen-over-stemmingen, amendementen over of iets wel of niet en wanneer in stemming gebracht kan worden en dergelijke duizelen me echt met regelmaat. In mijn ogen is het allemaal technisch gedoe om het echte probleem te omzeilen, maar dat kan ik ook verkeerd zien.

janneke141 Dat is het ook. Maar het echte probleem is uiteindelijk dat de House of Commons de sleutel in handen heeft maar dat er voor geen enkele optie een meerderheid is. Daarom krijg je steeds deze omtrekkende bewegingen en uitstellen.

Er lijkt een meerderheid voor deze optie te zijn - het probleem is vooral dat er binnen die meerderheid onderling wantrouwen heerst.

Reya Maar waarom er dan een meerderheid is, is me een raadsel. Deze deal is vrijwel identiek aan Mays deal maar wellicht iets voordeliger voor Noord-Ierland (vergeleken met de backstop) alleen de DUP is nog steeds tegen.

• Reya replied to this.

tsjok

Dat Noord-Ierse lijkt een detail, maar is uiteindelijk best belangrijk. In de deal van May zou, als er geen oplossing voor het Ierse grensprobleem zijn gevonden, het hele Verenigd Koninkrijk de facto in de douane-unie vlijven; de zogenaamde "backstop". Bij de huidige deal geldt dat - binnen een ingewikkelde set van regels en goedkeuringen - enkel voor Noord-Ierland. De hardline Brexiteers vinden uiteindelijk Brexit belangrijker dan Noord-Ierland, en hebben eieren voor hun geld gekozen. Vandaar dat de DUP ook mordicus tegen is - dit verzwakt de unie tussen Groot-Brittanië en Noord-Ierland substantieel.

Reya Heeft de DUP zichzelf dan niet in de voet geschoten door de backstop niet te aanvaarden?

• Reya replied to this.

Iemand anders de zus van Boris gezien bij Have I got news for you? Wat een familie.

tsjok Ik denk niet dat met de DUP het akkoord van May erdoor was gekomen: voor veel brexiteers was het onverteerbaar dat het Verenigd Koninkrijk in zijn geheel in een douane-unie zou moeten blijven.

Reya Toch apart, want de deal van May leek de integriteit van het VK dus beter te waarborgen dan deze deal.

• Reya replied to this.

Liever uit de EU dan het VK bij elkaar houden. Rare brexiteers :')

remlof

De integriteit van het Verenigd Koninkrijk staat sowieso niet echt bovenaan de lijst bij de Brexit-hardliners - zie ook de Schotse kwestie.

Reya Ze lijken het uiteenvallen van het VK inderdaad alleen maar te versnellen. Schotland lijkt het ook moeilijk te pruimen dat Ulster wel in de vrijhandelszone mag blijven en zij niet.

Boris Johnson heeft zaterdagavond wraak genomen op het Lagerhuis door een ongetekend uitstelverzoek naar de EU te sturen. Eerder op de dag had het parlement een stemming over het Brexit-akkoord verhinderd door de Britse premier te dwingen om uitstel aan te vragen in Brussel. De Britten beginnen zich af te vragen of er ooit een einde komt aan de Brexit-saga.

bron

Wat een kinderachtige kneuzenbende.