Brexit #5 - T plus een beetje
Ik denk dat we nu echt in uncharted territory zijn qua politieke ontwikkelingen
Ik hoop dat het jeugdjournaal de gebeurtenissen gaat behandelen vanavond, zodat ik een explain like I'm 5 kan krijgen.
Eigenlijk word je hier natuurlijk doodziek van. Weer een uitstel en gedoe... hemeltergend.
Helsinki Graag, want ik snap er eigenlijk al tijden geen biet meer van.
janneke141 Als je concrete vragen hebt, schiet maar raak. Misschien kan ik iets beantwoorden (hoewel ik het zelf ook niet meer tot in de details begrijp).
tsjok Nah, niet echt. Maar al die stemmingen-over-stemmingen, amendementen over of iets wel of niet en wanneer in stemming gebracht kan worden en dergelijke duizelen me echt met regelmaat. In mijn ogen is het allemaal technisch gedoe om het echte probleem te omzeilen, maar dat kan ik ook verkeerd zien.
janneke141 Dat is het ook. Maar het echte probleem is uiteindelijk dat de House of Commons de sleutel in handen heeft maar dat er voor geen enkele optie een meerderheid is. Daarom krijg je steeds deze omtrekkende bewegingen en uitstellen.
Er lijkt een meerderheid voor deze optie te zijn - het probleem is vooral dat er binnen die meerderheid onderling wantrouwen heerst.
Dat Noord-Ierse lijkt een detail, maar is uiteindelijk best belangrijk. In de deal van May zou, als er geen oplossing voor het Ierse grensprobleem zijn gevonden, het hele Verenigd Koninkrijk de facto in de douane-unie vlijven; de zogenaamde "backstop". Bij de huidige deal geldt dat - binnen een ingewikkelde set van regels en goedkeuringen - enkel voor Noord-Ierland. De hardline Brexiteers vinden uiteindelijk Brexit belangrijker dan Noord-Ierland, en hebben eieren voor hun geld gekozen. Vandaar dat de DUP ook mordicus tegen is - dit verzwakt de unie tussen Groot-Brittanië en Noord-Ierland substantieel.
Iemand anders de zus van Boris gezien bij Have I got news for you? Wat een familie.
Liever uit de EU dan het VK bij elkaar houden. Rare brexiteers :')
Boris Johnson heeft zaterdagavond wraak genomen op het Lagerhuis door een ongetekend uitstelverzoek naar de EU te sturen. Eerder op de dag had het parlement een stemming over het Brexit-akkoord verhinderd door de Britse premier te dwingen om uitstel aan te vragen in Brussel. De Britten beginnen zich af te vragen of er ooit een einde komt aan de Brexit-saga.
Wat een kinderachtige kneuzenbende.