Volgens de NOS schijnt er toch een echt akkoord te zijn. Het wachten is op de persco, vanavond nog of anders morgen.
Brexit #5 - T plus een beetje
- Edited
Ik ben toch wel heel benieuwd naar de definitieve afspraken. In het VK zullen de messen geslepen zijn als Johnson te veel toe heeft gegeven. Die druk is er op het vasteland natuurlijk veel minder. Al is een succesvol Groot-Brittannië na de Brexit voor Brussel natuurlijk een nachtmerrie.
Gezien het verloop tot nu toe kan het eigenlijk niet anders dan dat Johnson (relatief) veel heeft toegegeven.
Misschien heeft hij een klein cadeautje gekregen m.b.t. visserij zodat hij met iets kan paraderen terwijl de EU de rest heeft binnengehaald.
- Edited
“Zero tariffs” betekent gewoon dat het VK zich aan heel veel EU-regels moet blijven houden.
Via 2.000 pagina’s met handen en voeten gebonden aan de EU dus.
Een nieuwe Gouden Eeuw. Kennelijk is die beschrijving daar nog niet omstreden. Het past ook wel bij de plaatselijke illusie dat het VK nog een groot wereldrijk is.
remlof Nee, in de basis ben ik het daarmee eens. Mijn punt is dat de beste uitkomst er een is waar beide partijen tevreden mee zijn. Het is ook niet in het belang van de EU om het onderste uit de kan te halen als in de VK daarmee het beeld ontstaat dat ze zijn gepakt door de EU. Op korte termijn economisch misschien wel, maar geografie verandert niet. In de EU of erbuiten, het blijven onze buren en daar kun je beter een goede relatie mee hebben.