Duke Jawel, maar dat is altijd zo geweest. Als ik expats voor het eerst mee naar België neem voorspel ik dat mensen dat ze de grensovergang kunnen voelen.

tsjok De economische banden binnen het VK zijn eindeloos veel hechter dan in de EU. Als je gelijk hebt dan wacht Boris met Europa verder een zacht eitje. Tenzij het onafhankelijkheid 'in name only' is, zie ik het eigenlijk niet gebeuren met Schotland.

Dwersdriever Maar die banden hoef je niet te verbreken als Schotland uit het VK zou treden. Zeker als ze straks beide niet meer in de EU zitten (bij het vorige referendum was het feit dat Schotland als nieuw land geen lid meer zou zijn een groot struikelblok).

tsjok Ja, dat is wat ik een beetje bedoel met onafhankelijkheid in name only. Niet uit de economische unie met de rest van het VK stappen om alsnog lid te worden van de EU.

Dwersdriever Die zin stond er nog niet toen in reageerde 😛

Maar onafhankelijkheid is onafhankelijkheid, ik zou niet weten waarom het 'in name only' zou zijn. Het lijkt me evident dat Schotland hechte economische banden heeft en zal hebben met de andere landen op hun eiland, dat doet verder aan de mogelijkheid om zelfstandig als natie beslissingen te nemen toch niet af?

tsjok Vooral omdat de Engelse economie ongeveer tien keer zo groot is denk ik. Die zullen de onderlinge regels gaan dicteren. Bovendien vermoed ik dat ze ook hetzelfde staatshoofd houden. Dat was een paar jaar geleden in ieder geval wel de bedoeling. Maar voorlopig is het allemaal nog een theoretische oefening. Hoe het intern verder gaat binnen het VK is interessant, maar in het geval van Schotland van later zorg. Noord-Ierland is urgenter.

Dwersdriever Ik verwacht dat Schotland zo snel mogelijk toe zal treden tot de EU, als dat qua begrotingsnormen kan. Dat ze hetzelfde staatshoofd houden is natuurlijk een argument van lik-me-vestje, je gaat ook niet beweren dat Australië of Canada geen onafhankelijke landen zijn.

Verder eens dat het voor later zorg is, hoor. Ik gun de Schotten gewoon verlost te zijn van het Engelse juk en dat Ian Blackford dan een onafhankelijkheidsspeech kan houden.

tsjok Hoe is dit te combineren met:

Maar die banden hoef je niet te verbreken als Schotland uit het VK zou treden. Zeker als ze straks beide niet meer in de EU zitten (bij het vorige referendum was het feit dat Schotland als nieuw land geen lid meer zou zijn een groot struikelblok).

Want als Schotland in de EU zit en de rest van het VK niet, hangt het toch zeer sterk af van de deal tussen het VK en de EU hoe het met de onderlinge banden verder gaat. En zoals ik al zei..die zijn er in eeuwen ingeslepen, niet in de relatief korte tijd van de EU.

In een poll in september, dus voordat er sprake as van de Johnson-brexitdeal was er al een klene meerderheid in Noord-Ierland voor Ierse hereniging.

https://www.breakingnews.ie/ireland/slight-majority-for-irish-reunification-in-northern-ireland-poll-claims-950152.html

En er speelt nog meer mee, namelijk dat alle Noord-Ieren bij geboorte recht hebben op een Iers paspoort. Oftewel een EU-paspoort. Ten gevolge van het Goede Vrijdagakkoord dat uitging van Ierse hereniging op termijn.

Een ander ding is dat ten tijde van het sluiten van het GV-akkoord Noord-Ierland een veel sterkere economie had dan Ierland. Nu zijn de rollen omgekeerd.

Die meerderheid bestaat vermoedelijk uitsluitend uit nationalisten en mogelijk een kleine groep ongebonden en. Unionisten zullen nooit akkoord gaan met een Ierse hereniging, en een dergelijk scenario is vragen om problemen.

Reya Als je op de link klikt zie je hoe de verschillende bevolkingsgroepen erover denken. Het zijn vooral oudere protestanten die tegen zijn, een uitstervende groep.

• Reya replied to this.

ik heb deze al een paar keer voorbij zien komen, blijft leuk 😂

remlof Die peiling geeft precies aan wat ik al zei: dat unionisten en bloc tegen unificatie zouden zijn. Dat geldt even goed voor jongere unionisten - ze zijn enkel binnen de jongere bevolkingsgroeoen in de minderheid.

Reya Maar ook de unionisten geven aan dat ze verwachten dat hun verzet over 10 jaar veel minder zal zijn. En geëxtrapoleerd geeft dat zelfs aan dat ze verwachten dat er over zo’n 25 jaar zelfs een meerderheid van de unionisten voor Ierse hereniging zal zijn 😋

remlof En geëxtrapoleerd geeft dat zelfs aan dat ze verwachten dat er over zo’n 25 jaar zelfs een meerderheid van de unionisten voor Ierse hereniging zal zijn 😋

Dit is op meerdere manieren een totaal verkeerde uitleg van de grafiek.

Maar het punt is dat er nu al meerderheid voor Ierse hereniging is onder de bevolking van Noord-Ierland en de vooruitzichten zijn dat die meerderheid alleen maar zal groeien.

De Britse Labour-leider Jeremy Corbyn is akkoord met het organiseren van vervroegde verkiezingen, melden Britse media. Volgens hem is er voldaan aan zijn belangrijkste eis voor die verkiezingen, nu met het uitstel van de brexit een no-deal-brexit op korte termijn van tafel is.

janneke141 Yep, nu moet er nog besloten worden of het donderdag 12 december wordt (wat de Tories willen) of maandag 9 december (wat de rest wil). Het zal wel woensdag 11 december worden :')