Filmtopics trekken hier geen groot publiek, maar ik vind het af en toe leuk om iets te schrijven over films die ik gezien heb of wil gaan zien. Een tijdje geleden ben ik begonnen met het (her)kijken van films van vroeger op een wat gestructureerdere manier. Ik ben in 1980 begonnen en inmiddels in 1981 aangeland. Als andere mensen films willen noemen of bespreken die niet nieuw zijn, maar die ze wel net op tv of een stream gezien hebben, zijn die van harte welkom.
Dit weekend, ik slaap op het moment slecht, heb ik twee films gekeken uit 1981. Ik ben begonnen met een film die ik als kind erg leuk vond, Cannonball Run. Een film over een race dwars door Amerika om te protesteren tegen de maximum-snelheid. Hoofdrolspelers zijn Burt Reynolds, Dom DeLuise en Farrah Fawcett, maar het is een cast vol bekende namen. Zo duiken Dean Martin, Sammy Davis jr. Roger Moore, Jamie Farr (MASH), Peter Fonda en Bianca Jagger op in al dan niet geslaagde bijrollen. De film is zeker niet zo leuk als ik me hem herinner en hangt hier en daar als los zand aan elkaar met melige grappen, maar vanuit nostalgisch perspectief was het toch leuk om naar te kijken. Voor Dean Martin was het een van zijn laatste rollen bijvoorbeeld. Daarnaast is Jackie Chan te zien in één van zijn eerste grote Amerikaanse rollen. Veel sterren krijgt de film niet, maar als je een keer niet kunt slapen is het flauw, maar acceptabel amusement. De grap waarbij Roger Moore een miljonairszoon speelt die pretendeert Roger Moore te zijn is wel erg grappig gevonden.
Ik heb ook Taps gekeken, een film over een groep leerlingen van een militaire kostschool die na een ongeluk van de hoofd van de school en de dreiging dat de school gesloten wordt besluiten het heft in eigen handen te nemen en via een militaire operatie de school te bezetten. Dit leidt tot een langdurige confrontatie met eerst de politie en daarna de National Guard, met een dramatisch einde. De film is vooral bekend omdat het een van de eerste grote rollen is voor Tom Cruise, als een van de fanatiekste scholieren. Als je die film bekijkt is het echter moeilijk voor te stellen dat juist hij een van de grootste filmsterren aller tijden wordt. De hoofdrol wordt echt glansrijk gespeeld door Timothy Hutton, die een jaar eerder al een Oscar had gewonnen voor zijn rol in Ordinary People. Zijn beste vriend wordt gespeeld door een debuterende Sean Penn, die echt de pannen van het dak speelt. Hutton zakte na deze film snel af en is al vele jaren actief in televisie, Penn heeft natuurlijk wel een geweldige loopbaan opgebouwd. De film is vooral interessant door deze drie acteurs, maar heeft verder ook nog wel een boodschap over de rol van 'eer' en 'discipline' die nog altijd wel interessant is. Was heel boeiend om terug te zien.