Tem Ik wil hier al een tijdje op reageren maar hou me steeds in omdat ik het fijne er niet van afweet. Tegelijkertijd hebben economen volgens mij ook geen enkel idee wat de daadwerkelijke langetermijneffecten zullen zijn (en anders wil ik ze graag spreken), dus dan kan ik ook wel mijn mening geven.
Ten eerste is het zo dat dit beleid van Draghi in het begin als zeer controversieel te boek stond. Niemand die wist wat er zou gebeuren als de rentestand voor langere termijn onder nul (dat werd een beetje als magische grens gezien) zou zakken. Wat die effecten zijn weten economen (volgens mij) nog steeds niet, behalve dat het systeem er niet direct van instort en het de investeringen een beetje aanwakkert. Voor alle betrokken instituties die met geopolitiek te maken hebben (ECB, Fed in Amerika etc.) dus geen reden om er mee op te houden.
Tegelijkertijd vraag ik me af of we ons nu niet op een zogezegd duister pad begeven. NRC stelde in haar analyse dat Draghi feitelijk geen andere keuze had dan deze ‘bazooka’ opnieuw afschieten omdat hij dat sinds de euro-crisis altijd heeft gedaan. Toen zat de euro in een vertrouwenscrisis en moest er wat gebeuren, dus heeft de ECB toen de controle op zich genomen.
Geopolitiek gezien was het een goeie zet, want het redde de EU en de euro, maar het gevolg is dat we onze laatste stok achter de deur hebben gebruikt en niemand die weet wat we nu moeten doen bij een volgende vertrouwenscrisis.
Dat is volgens mij ook een belangrijke; we hebben het nu over hoe we straks de rente niet meer kunnen verlagen om de investeringen aan te wakkeren als we in een crisis, maar het vertrouwen van beleggers in de economie is nog steeds zo fragiel dat ze
bij de volgende crisis van de ECB zullen verwachten dat die weer met een oplossing komt. Terwijl dat eenvoudig weg dus niet meer kan. En dan heb je pas een echte crisis.
Wat de ECB feitelijk heeft gedaan is het vertrouwen dat beleggers en economen in haar als institutie hebben gebruiken om de rente kunstmatig laag te houden. Dus nu zitten we in een situatie waar we een hele lage rente hebben maar mensen tegelijkertijd best bang zijn om te investeren, en actieve bemoeienis van de ECB nodig hebben om überhaupt nog te kunnen functioneren.
En nogmaals, ben geen monetair expert, maar volgens mij zijn alle monetaire theorieën (niet dat die overigens allemaal fantastisch waren) het afgelopen decennium uit het raam gegooid ten faveure van geopolitieke motieven.