Gisteren heeft de president van de ECB (Mario Draghi) zijn bazooka gelanceerd.

Dit bestaat uit drie onderdelen

• De rente. De Nederlandse banken betalen al ruim een half miljard euro per jaar om hun overtollige spaargeld bij de ECB te parkeren. Het tarief van die depositorente gaat nog verder omlaag: van -0,4 naar -0,5 procent. Daarmee groeit ook de vrees onder spaarders voor een negatieve rente.
  • Vrijstelling. Tot die grens hoeven banken geen boeterente te betalen. Bovendien kunnen zij onder nóg gunstigere voorwaarden miljarden lenen bij de ECB in het kader van een ander steunprogramma, genaamd TLTRO.
  • Hervatting ‘monetaire verruiming’ De afgelopen jaren kochten de centrale bankiers voor 2.648 miljard euro aan obligaties van overheden en multinationals. Die gigantische schuldenberg zal vanaf november verder aanzwellen met nog eens 20 miljard euro per maand. Daarbij wordt het een uitdaging om genoeg obligaties te vinden. Tot nu toe hield de ECB zich aan de regel dat zij niet meer dan eenderde van de staatsschuld in handen mag krijgen.

bron

Onze eigen Klaas Knot van de DNB is not amused.

‘Dit brede pakket aan maatregelen, en met name het opnieuw opstarten van het aankoopprogramma van obligaties staat in geen verhouding tot de huidige economische omstandigheden’, stelt Knot in een persbericht. De hoogste centrale bankier van Nederland vreest dat het goedkope geld financiële zeepbellen creëert, bijvoorbeeld op de huizenmarkt. Tegelijkertijd plaats hij vraagtekens bij de effectiviteit van de ECB-plannen. De werkloosheid in de eurozone is laag en bedrijven en huishoudens kunnen nu al zeer voordelig lenen.

bron

Wat vinden we hiervan? Wat zijn de effecten op de langere termijn? Is de steeds toenemende onvrede van de Noordelijke lidstaten een bedreiging voor de houdbaarheid van de unie? Welke voordelen en nadelen zijn er met dergelijk beleid? Er zitten hier genoeg ecognomen die er wat van zouden moeten vinden. Zelfs ik als simpele boerenlul vind het een interessante ontwikkeling. Het klinkt allemaal mooi maar ergen voelt het al tijden dat het niet klopt. Gratis geld voor iedereen!

Tem De afgelopen jaren kochten de centrale bankiers voor 2.648 miljard euro aan obligaties van overheden en multinationals. Die gigantische schuldenberg zal vanaf november verder aanzwellen met nog eens 20 miljard euro per maand. Daarbij wordt het een uitdaging om genoeg obligaties te vinden. Tot nu toe hield de ECB zich aan de regel dat zij niet meer dan eenderde van de staatsschuld in handen mag krijgen.

Kan iemand mij op basisniveau uitleggen wat dit betekent? De ECB koopt staatsschuld, dat snap ik. En ook dat daarmee extra geld in omloop komt (omdat je schuld omwisselt in cash). Maar dan? Wat gebeurt er met die schulden, en waarom is het erg/goed als je er veel hebt?

Het lijkt me duidelijk dat het economische beleid van de ECB niet echt past bij wat we in Nederland gewend zijn. De extreem lage rente past niet bij ons als spaarzaam landje en raakt bovendien onze pensioenen hard. Het is het stimuleren van een gat in de hand bij overheden, particulieren en bedrijven. De term bazooka kan beter vervangen worden door boomerang, want uiteindelijk slaat dit keihard naar ons terug. Als er een nieuwe financiële crisis uitbreekt, is het wapenarsenaal van de ECB om de effecten te dempen bijna leeg. Het is echt een enorm nadeel van de economische unie waarin we als Nederland zitten met landen die alleen met risicovolle en dure maatregelen overeind kunnen worden gehouden. En met consumenten die meer van het 'nu' zijn dan van het 'later'. Het roer moet om bij de ECB.

Tem Onze eigen Klaas Knot van de DNB is not amused.

De Kamer ook niet. Arib heeft namens de Tweede Kamer een aangenomen motie van Pieter Omtzigt doorgestuurd naar Draghi.

Dwersdriever Het lijkt me duidelijk dat het economische beleid van de ECB niet echt past bij wat we in Nederland gewend zijn.

Dat klopt, het is dan ook Europees economisch beleid en geen Nederlands economisch beleid. Het is een compromis ontstaan uit de belangen van de EU27 bij elkaar.

tsjok Ik ben ook geen expert, maar volgens mij maakt het de financiële positie van landen met hele hoge staatsschulden, Italië voorop, beter.

remlof

Dat klopt alleen zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk samen goed voor meer dan de helft van het bbp in de Eurozone. Dit beleid levert natuurlijk enorm chagrijn op en werkt destabiliserend denk ik.

remlof Ik vind het vanuit Nederlands standpunt specifiek en de weerbaarheid van de Europese economie in het algemeen een weinig verantwoord compromis. Maar gezien de zeer kwetsbare economieën in sommige landen waar wij ons monetair en economisch aan verbonden hebben kun je het inderdaad als een compromis omschrijven.

tsjok Die schulden staan nu dus op de balans van de ECB, die in feite schuld uit het economisch verkeer onttrekt, waardoor dit de rendementen verlaagt op de schulden die private partijen nog wel kunnen aankopen. Minder aanbod van schuld, gelijkblijvende vraag, dus dalende prijzen. Als de ECB veel schulden heeft van een land/bedrijf, dan heb je dus een afgeknepen markt voor staatsschuld.

Stel dat een land 100 miljard aan schuld heeft en de ECB hangt 30% over naar de ECB-balans, dan hou je nog 70 miljard vrij verhandelbaar schuldpapier over, waardoor het in elk geval liquide is (elke dag zal er wel een transactie plaatsvinden waardoor je de markt kunt waarderen). Zou de ECB nu verder gaan, dan kun je op een gegeven moment in de situatie terecht komen dat meer dan de helft van de uitstaande schuld niet verhandelbaar is en het daarmee ook lastiger is dit te prijzen. Zeker als de ECB in een economische situatie met minder uitgeschreven schuldpapier nieuwe opkoopprogramma's zal aankondigen, dan heb je kans dat de ECB een groot deel van de nieuwe schuld opkoopt. Het verliest z'n kracht en doordat de zwakke landen al een groot deel van de staatsschuld bij de ECB hebben staan is het beleid wat alleen nog werkt voor sterke landen, als die nieuw schuldpapier aanbieden.

Om een doembeeld te geven: de centrale bank van Japan (BoJ) heeft 101% van het bruto nationaal product van Japan in eigendom, dus in feite is het een land waar de centrale bank (plat gezegd) assets ter waarde van het hele land heeft opgekocht. Simpel gezegd, zulke centrale banken kopen zoveel schuldpapier op dat ze de facto de yields bepalen, want ze zijn prijszettend geworden.

remlof

ook dat is nog niet zo duidelijk. Er gaat toch iets van een recessie aankomen helaas en wat voor 'wapens' heeft de ECB dan nog? Erg doordacht lijkt deze stap me nog niet.

GSbrder

Ik ga dit nog eens goed doorlezen want snap er nog geen reetje van.

Maar op deze manier creëer je toch een enorme bubbel? Schulden laten oplopen, geld weggeven. Wanneer er een crisis komt heb je toch enorme problemen? Of denkt men dat er nooit een crisis komt en zijn de historische conjuncturen verleden tijd?

Het heeft net zo goed ook met onszelf te maken. Nederland en Duitsland hanteren nu een ijzeren begrotingsdiscipline. Daardoor is het voor bijv. pensioenfondsen moeilijker om het geld in staatsobligaties te beleggen. Dan hebben ze dus de keus om hetzij riskanter te beleggen, hetzij het geld op een spaarrekening te zetten. Maar veel geld riskant beleggen mag vaak niet vanwege bepaalde wetgeving.

En dan kan de ECB dus doen wat ze willen maar het gewenste effect komt er niet.

Maar dat is dus niet per se de schuld van de ECB. Als overheden per se niet willen lenen en investeren terwijl ze er geld op toe krijgen, en vermogensbeheerders per se willen sparen ipv. investeren terwijl ze ervoor gestraft worden...

De zuidelijke lidstaten met hun enorme staatsschulden hebben een flinke inflatie van de euro nodig, anders kunnen ze de rente over die schulden niet meer ophoesten. Dat gaat ten koste van de sterke eurolanden, waaronder wij. Dit hele systeem is nu 17 jaar oud en zoals verwacht onhoudbaar op deze manier.

Porta hier zit wel een kern van waarheid in. De financiële systemen van de verschillende eurolanden lopen eigenlijk te ver uiteen om onder één centrale bank te kunnen functioneren. De op de pof levende (zuidelijke) landen en de financieel duurzaam beleid voerende (noordelijke) landen liggen zo ver uiteen dat je met een beleid dat het midden van die twee werelden opzoekt altijd beide einden in de problemen brengt.

janneke141

Yup en daar gaan wij enorm voor bloeden. Dat doen we nu al. Een land als Frankrijk heeft maling aan Brussel maar wij lopen altijd braafjes in de pas. Daar gaan we op een dag heel veel spijt van krijgen. De monetaire unie kan nooit bestaan zonder een politieke unie. Stop ermee dus op deze manier, terug naar de EG zou ik zeggen.

Porta Op naar een politieke unie zou ik zeggen.

En gelukkig is dat ook de consensus in Brussel.

janneke141 financieel duurzaam beleid voerende (noordelijke) landen

Er is niks duurzaams aan hoe m.n. Duitsland niet investeert en het achterstallige onderhoud overal in het land alsmaar laat oplopen.

En dat is niet alleen mijn mening, maar volgens mij die van iedereen, van de Europese Commissie tot Trump tot het IMF.

Ossu

In het wegennet zijn ze flink aan het investeren. Tot vervelens toe 😄.

Overigens zouden ook de Duitsers nog wel wat meer mogen sparen. Hun pensioensysteem is niet direct briljant opgezet meen ik en de vergrijzing gaat flink toeslaan. Dus die krijgen het nog wel zwaar de komende decennia. Dan kan je beter nu een buffer opbouwen.

• Ossu replied to this.