Linus Ik denk dat in deze discussie asielbeleid en migratiebeleid een beetje door elkaar lopen. De meeste mensen zijn het er denk ik wel over eens dat Nederland een rol moet spelen in het opvangen van mensen die politiek vervolgd worden. Dat asielrecht is wel een beetje te veel opgerekt in mijn ogen, het is nooit bedoeld geweest om hele volkeren onderdak te bieden (bijvoorbeeld alle mannelijke Eritreërs). Dat asielrecht wordt daardoor gebruikt door mensen die vooral op zoek zijn naar een beter leven. Geen onbegrijpelijke ambitie, maar niet waar asielrecht voor bedoeld is.
Voorstellen om met veerboten te gaan werken zijn in mijn ogen erg naïef, aangezien 'we' er nog niet eens in slagen om één op de vijf uitgeprocedeerde asielzoekers daadwerkelijk uit te zetten. Derhalve is voorkomen dat voor asiel kansloze migranten naar Europa komen op dit moment de enige werkbare optie.
Waar we goed naar moeten kijken is de mogelijkheid om legaal te migreren naar Europa. Maar daarbij moet vooral ook naar de behoeften van Europese landen worden gekeken. Dat betekent dat geselecteerd moet worden op kansen op de arbeidsmarkt. Een groot deel van de mensen die nu proberen met bootjes over te steken zal daar waarschijnlijk niet voor in aanmerking komen, waardoor dit eigenlijk geen oplossing biedt voor de gammele bootjes.
Het verleden leert bovendien dat arbeidsmigratie vaak gebruikt wordt om bedrijfstakken kunstmatig overeind te houden waar eigenlijk geen ruimte meer voor is in Nederland. Denk daarbij in het verleden aan textiel, de mijnen, scheepswerven. Daar zijn op grote schaal gastarbeiders ingezet, maar toen ze onvermijdelijk uiteindelijk toch verdwenen zorgden ze voor flinke sociale uitdagingen.