Mijn land zou Democratia heten en het zou de parel van de wereld zijn, het hoogtepunt van democratische beschaving, gidsland in de technocratische woestenij die Europa heet.
Qua inrichting is het land klein genoeg om door twee lagen bestuurd te worden: de landelijke overheid, en 120 gemeenten.
Landelijk:
- De landelijke overheid bestaat uit één President, de leider van de partij met de meeste stemmen, en een ambtenarenapparaat dat persoonlijke loyaliteit aan hem moet zweren.
- De President zit voor het leven of tot het moment dat hij niet meer de meeste stemmen heeft. Elk kwartaal wordt gecontroleerd of de volkswil nog wel gewaarborgd is bij de huidige President. Maurice de Hond draagt hier zorg voor.
- Elk plan dat de President wil uitvoeren wordt eerst aan het volk voorgelegd in een referendum.
Gemeentelijk:
- De gemeenten worden bestuurd door een door de inwoners van de gemeente gekozen partij. Ook hier heeft één partij de leiding.
- De gemeente heeft volledige zeggenschap over alles wat er in het grondgebied gebeurt, om te voorkomen dat Hoge Heren elders uit den lande zonder gevoel voor lokale verhoudingen de lokale volkswil negeren. Ook belastingen, onderwijs, het leger, rechtspraak en dergelijke vallen onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid.
- De gekozen partij heeft het recht om rechtstreeks de mensen te benoemen die nodig zijn voor het bestuur, zoals rechters.
- De gekozen partij blijft zitten voor het leven of tot het moment dat zij niet meer de meeste stemmen hebben. Maurice de Hond zal dit ook op lokaal niveau elk kwartaal controleren.
- Elk plan dat de gemeente wil uitvoeren wordt eerst aan het volk voorgelegd in een referendum.
Het spreekt voor zich dat mijn heilstaat zich niet in de EU bevindt, dus daar hou ik geen rekening mee.