freako Bolkesteijn Fidesz is vooral een erfenis uit het verleden. Voordat Orban radicaliseerde, was het tot midden jaren '90 een keurige liberale partij (lid van de Liberale Internationale) en werd daarna een centrumrechtse conservatieve partij. De afgelopen 10 jaar is de partij geleidelijk nogal afgegleden, en inmiddels ook geschorst als EVP-lid.
janneke141 De reden voor de vertraging van de stemwijzer: De StemWijzer voor de Europese Parlementsverkiezingen is vertraagd. Eigenlijk zou de stemhulp vorige week dinsdag online komen, maar vlak voor publicatie werd duidelijk dat GroenLinks en de PvdA dezelfde antwoorden hadden op alle stellingen: zowel de dertig stellingen die de selectie hadden doorstaan als de dertig reservestellingen. "We kwamen er net iets te laat achter", zegt projectleider Matthijs van Tuijl van ProDemos, de organisatie achter de StemWijzer. "Vandaar dat we nog wat meer tijd nodig hadden om de StemWijzer af te maken." Er moesten nieuwe stellingen worden bedacht, die alle partijen moesten beantwoorden. https://nos.nl/artikel/2282861-stemwijzer-vertraagd-door-exact-dezelfde-antwoorden-pvda-en-groenlinks.html
Bolkesteijn janneke141 Waarom is het problematisch dat beide partijen dezelfde antwoorden geven, vraag ik mij dan af. Als op 60 stellingen precies hetzelfde geantwoord wordt, is er kennelijk gewoon weinig verschil tussen de beide partijen.
Linus Het is in dit geval ook nog eens zo dat je onderscheid tussen deze partijen kan maken op basis van hun Europese fracties. Geef gewoon aan waar de Groenen en de Sociaal-Democraten verschillen. Dan kunnen mensen in de PvdA/GL-hoek op basis daarvan wel een beslissing maken.
Duke Het viel me vandaag op dat de verkiezingsposters voor het EP die nu hier hangen eigenlijk best mooi zijn. Simpele en heldere stijl.
freako Duke Het viel mij vanochtend op dat er hier op het verkiezingsbord een partij tussen staat die niet eens meedoet: de Partij Voor Alle Zaken (de een na laatste, tussen FvD en Volt). De Piratenpartij mist daarentegen.
freako tsjok Ja, die kerel lijkt niet helemaal 100% te zijn. Wel een vaag verhaal dat het hem gelukt is om zijn affiche op dat bord te laten zetten door de gemeente.
Linus GL, PvdD, VVD en 50Plus hadden echt geen zin om een poster te ontwerpen voor deze verkiezingen. :') En die van Jezus Leeft....
Tem Iemand deze al gedaan? https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2019/stemchecker-europese-verkiezingen/#/
remlof Tem Eindstand: GroenLinks 20 D66 20 PvdA 20 VVD 18 PvdD 17 CDA 16 SP 13 ChristenUnie 12 SGP 10 PVV 4
janneke141 Eindstand: GroenLinks 19 VVD 19 PvdA 17 CDA 17 D66 17 SP 16 PvdD 15 ChristenUnie 13 SGP 12 PVV 6
janneke141 Misschien kan iemand een stemwijzer maken waarbij je van tevoren kan aangeven wat je wil dat eruit komt. Lijkt me een gat in de markt.
tsjok GroenLinks 21 D66 21 PvdA 19 VVD 17 PvdD 16 CDA 14 ChristenUnie 13 SP 13 SGP 11 PVV 3 Sommige dingen wel moeilijk hoor. Zoals Pulsvissen of leveren van de EC-voorzitter.