Ik vraag me af of het verbieden van Forum wel zo'n goed idee is. Om twee redenen.
De eerste is dat ik mij persoonlijk afvraag of je ondemocratie met ondemocratie moet bestrijden. Het verbieden van een politieke partij is niet erg democratisch. Zijn de stellingnames van Forum, of eender welke partij, voldoende om tot een verbod over te gaan? Ik denk persoonlijk van niet, ook met het risico van precedentwerking. Maar daar zullen de meningen ongetwijfeld over verdeeld zijn.
De tweede is meer praktisch van aard: schiet je er wat mee op? Ik zou niet uitsluiten dat Baudet hier zelfs op speculeert, en het is eerder koren op zijn molen dan dat het hem belemmert. Volgens mij bereik je met doodzwijgen in dit geval meer.
Overigens denk ik ook niet dat Baudet c.s. een gevaar zijn voor de democratie. Wel voor de veiligheid, maar dat moet je anders oplossen. Doordat ze steeds extremer worden wordt het bereik kleiner, waarmee het gevaar voor onze instituties vrij klein is. Het risico van een lone ranger die een politicus, een rechtbank of weet ik veel wat gaat belagen is door alle ophitsende retoriek wel weer aanwezig. Volgens mij zou je je daarop moeten focussen en kan dat zonder de gevaarlijke grens van het verbieden van politieke partijen over te gaan.