Nou toe maar dan. Ik zal niet te lang stil blijven staan bij het iets verdere verleden, maar ik heb ooit voor een Duitse auteur Nederlandstalig bronnenonderzoek gedaan naar de Rode Jeugd en de actieve steun voor de Rote Armee Fraction vanuit Nederland. Jacco Pekelder heeft later over hetzelfde boek een bijzonder leesbaar boek over geschreven onder de titel Sympathie voor de RAF. Conclusie: In Nederland was zeker in de jaren zeventig een extreem-links netwerk dat internationale terroristen actief ondersteunt.
Hoewel het geweld in Nederland nooit het niveau bereikt als dat in Duitsland en andere Europese landen, was er ook in Nederland in de jaren zeventig en tachtig sprake van extreem-links geweld. De eerder genoemde Rode Jeugd pleegde bomaanslagen, net als het Militant Autonomen Front, er was een verijdelde bomaanslag op Ed van Thijn door de Autonome Cellen Nederland en zo waren er meer groepen. De aanslag op een hotel in Kerdichem waar CP'86 vergaderde geniet nog wel enige bekendheid. Ook waren er aanslagen op de Tros, het woonhuis van Meindert Leerling en meer acties. Ook RaRa zorgde met brandstichtingen en bomaanslagen voor onrust in de maatschappij.
Dat is het verleden. Dan naar het heden. Daartoe heb ik het rapport Links-extremisme in beeld uit 2018 dat door Bureau Beke in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum van het ministerie van Justitie en Veiligheid opgesteld.
Daarin wordt geconcludeerd dat er in Nederland een links-extremistische scene bestaat, die wel kleiner is dan die in bijvoorbeeld Duitsland. Het rapport zet een aantal ontwikkelingen op een rijtje en komt tot de conclusie, hieronder handig samengevat door de NOS, dat 'gewelddadige acties van extreemlinkse groeperingen vrijwel nooit tot vervolging en een strafrechtelijke veroordeling leiden'.
https://nos.nl/artikel/2233300-extreemlinkse-acties-nauwelijks-vervolgd
Die conclusie zou natuurlijk niet te trekken zijn als er geen heden zou zijn van gewelddadig optreden van extreem-linkse groepen. De betrokkenheid van Nederlandse groepen bij de rellen in Hamburg in 2017 zijn daar een voorbeeld van.
Kortom, de stelling van Molurus:
Molurus Ik denk niet dat we kunnen zeggen dat 'extreem-links' in Nederland bestaat.
klopt niet.
Disclaimer: dit is niet bedoeld om extremistisch geweld vanuit andere richtingen te vergoelijken. Het is het weerleggen van wat ik een erg vreemde posting vond.
Dit is trouwens het hele rapport: https://bureaubeke.nl/doc/2018/Samenvatting_links_extremisme_in_beeld.pdf