Duke
Klopt, de rapporten (na kwaliteitsonderzoek) publiceren ze altijd wel (al ken ik de afwijkende onderzoekskaders hier niet zo goed van en ben ik ook minder bekend met de Wet op het primair onderwijs). Volgens de Wet op het onderwijstoezicht (WOT) worden van dergelijke rapporten ook altijd eerst ontwerp-rapporten opgesteld, wordt hier overleg over gevoerd (wordt doorgaans een beleidsreactie gevraagd van het bevoegd gezag) en indien geen overeenstemming is bereikt over door het bestuur gewenste wijzigingen van het ontwerp-rapport, wordt de zienswijze van het bestuur in een bijlage bij het inspectierapport opgenomen (Artikel 20, lid 3 en 4 Wet op het onderwijstoezicht). Als het goed is, moet dat ook gebeuren bij deze rapporten en met correspondentie die te woo'en is, maar niet actief openbaar gemaakt wordt.
Al zit er volgens mij wel een verschil tussen een kwaliteitsonderzoek en de rapportages hierover (wat onder artikel 11 WOT valt) en toezicht op nieuwe instellingen (artikel 11b WOT) met adviezen. Maar ik ben wederom hier niet heel precies bekend mee. Even Tekst en Commentaar doornemen op deze artikelen.