Gerard Reve noemde Cees N. een ‘doodziek aapje’. Dat was een beetje gemeen, maar ik geloof dat we jou in alle redelijkheid een ‘doodziek uiltje’ kunnen noemen, een uiltje dat graag veinst dat de gehele Westerse geschiedenis uit niets dan doodzieke uiltjes bestaat, uiltjes die architectuur bedreven die genade vinden in jouw ogen.
Als ik jou was, zou ik naar de TU Delft gaan en proberen bouwkunde te studeren, misschien lukt dat, als je minder drinkt, dan hoef je ook minder aangeslagen door de Binnen Brouwersstraat in Amsterdam te schuifelen.
Of toch een kerk beginnen waar je gebrekkige retoriek en acteertalent minder zullen opvallen en je tekeer kunt gaan tegen de afgoden, zoals jij dat noemt in je speech.
[...]
Mijn Thierry, laten we je woorden over migratie, een flauwe echo van Wilders en Trump vergeten, laten we je woorden over de EU vergeten, een flauwe echo van Le Pen, Orbán en Wilders, laten we je woorden over het klimaat vergeten, het belangrijkste wat je op woensdag 20 maart 2019 hebt gezegd is dat je 2.000 cv’s hebt doorgespit.
Ik hoop van harte dat je die cv’s beter hebt doorgespit dan het werk van Kafka of van Wigman, maar op je gezicht viel te lezen dat het doorspitten van cv’s weleens jouw levenswerk zou kunnen zijn.
Vergeet de muziek, vergeet de beschaving. Je bent van top tot teen de ietwat rancuneuze bedrijfsleider van een vuilverwerkingsbedrijf. Hij was liever bouwmeester geweest, maar het doorspitten van cv’s is zijn levenslot.