janneke141 Omdat ik het zelf ook leuk vond om even uit te zoeken, hier een overzichtje
Teams die 'klaar' zijn voor 2023 (uiteraard altijd met een minimale kans dat een lopend contract toch niet uitgediend wordt, zie Ricciardo :') )
Mercedes: Hamilton ligt vast tot eind 2023, Russell zit in z'n eerste seizoen van wat is aangekondigd als een 'long-term deal'
Red Bull Racing: Verstappen heeft verlengd tot 2028, Perez heeft begin van het seizoen verlengd tot eind 2024.
Ferrari: Zowel Sainz als Leclerc hebben een contract tot eind 2024
Aston Martin: Stroll ligt vast tot eind 2023, en Alonso stapt over vanuit Alpine in een 'multi-year deal'.
McLaren: Norris heeft een contract tot eind 2024 en dat Piastri bij McLaren heeft getekend zal jullie niet ontgaan zijn, die ligt vast voor 2 seizoenen.
Kortom, de helft van de grid zit in principe goed voor komend seizoen (en grotendeels ook nog voor het seizoen er na op waarschijnlijk Stroll en Hamilton na).
Dan heb de overige teams die allemaal één rijder vast hebben liggen:
Alpine: Ocon ligt vast tot eind 2024, Alonso is vertrokken, Piastri hebben ze laten glippen. Er wordt gezegd dat Gasly over zou kunnen stappen, maar ook De Vries, Doohan (een van hun andere junioren) en Hulkenberg worden genoemd.
AlphaTauri: Gasly ligt in principe vast, maar schijnt een clausule te hebben dat hij naar een 'beter' team over mag stappen. Als dat gaat op basis van het constructeurskampioenschap zijn dat nogal wat teams, aangezien AT momenteel 8e staat. Colton Herta is veel genoemd als mogelijke vervanger voor Gasly, maar hij heeft geen superlicentie en gaat ook niet genoeg punten halen dit seizoen om die te krijgen. FIA lijkt ook geen dispensatie te willen geven, dus dat wordt een lastige. Mogelijk blijft Tsunoda nog een jaartje, anders kom je al snel bij een andere Red Bull junior uit (Liam Lawson bv.)
Alfa: Bottas zit in z'n eerste jaar van een 'multi-year deal' dus die blijft. Zhou doet het meer dan prima dus ik verwacht eigenlijk wel dat hij nog een jaartje mag blijven, maar hij heeft maar een contract voor één jaar, dus je weet het nooit. Schumacher Jr. is weg bij de Ferrari academy, dat was mogelijk een andere kandidaat voor dat tweede stoeltje maar is nu dus een stuk minder waarschijnlijk. Pourchaire zit in de Sauber Academy, maar het lijkt erop dat ze die elders (Williams of Haas?) willen stallen of hij nog een jaartje geduld moet hebben.
Williams: Albon ligt nog een seizoen vast, en aangezien Williams is overgenomen door een investeringsmaatschappij zijn de centjes van papa Latifi een stuk minder hard nodig en is toch wel de verwachting dat Latifi dus (eindelijk) vervangen wordt. De teambaas was gisteren een beetje cryptisch en leek aan te geven dat ze de Vries wel wilden maar de Vries zelf een keuze moest maken. Ik denk dat het voor de Vries wel moet lukken, maar mogelijk kijkt het eerst naar bv. een plek bij Alpine, die toch wat hoger op de grid staan over het algemeen. Mogelijk komt anders iemand als Schumacher of Pourchaire in beeld bij Williams. Ricciardo werd ook genoemd maar lijkt me te duur, te oud, en te matig seizoen gedraaid.
Haas: Magnussen ligt nog vast voor volgend jaar, Schumacher niet en zal zo goed als zeker vertrekken, ook aangezien hij weg is bij de Ferrari academy en hij dit zitje daar grotendeels aan te danken heeft. Ook hier wordt Ricciardo genoemd, maar eigenlijk geldt hetzelfde als bij Williams. Giovinazzi gaat nog een flink aantal vrije trainingen rijden voor Haas dit seizoen en het schijnt dat Ferrari hem graag nog een seizoen in F1 wil zien, dus die zal waarschijnlijk naast Magnussen rijden volgend jaar.
Dan heb je natuurlijk nog Ricciardo, waar het eigenlijk steeds somberder voor uitziet, terugkeer naar Alpine lijkt hem niet te worden, hij heeft z'n leeftijd en salariseisen niet mee voor een stoeltje bij Haas of Williams, daarnaast wordt er al langer over hem gezegd dat het geen rijder is die een auto kan helpen ontwikkelen dmv goede feedback, terwijl dat iets is wat teams als Haas en Williams wel nodig hebben. Momenteel lijkt het alsof hij reserverijder bij Mercedes gaat worden volgend jaar.
Alonso (en vervolgens Piastri) was één van de dominootjes die een paar wisselingen in gang zette, het vullen van dat stoeltje bij Alpine zal denk ik het volgende dominootje zijn, aangezien dat qua performance het meest begeerde vrije plekje is. Mocht Gasly het worden dan zal dat gevolgen hebben voor AT, anders betekent het mogelijk weer goed nieuws voor mannen als de Vries en Hulkenberg, of mogelijk doorstroom van een junior als Doohan.