• Sport
  • Formule 1 #2 - Zandvoort, Assen of geen van beide?

remlof Dat ging het ook.
Eerste stint probeerden ze met Max op mediums, maar dat ging niet snel genoeg, mede door verkeer.
Vervolgens wachtte RB weer eens te lang voor de tweede stint, dit keer op softs. Magnussen crashte tijdens de hotlap, dus die kon Max niet afronden met P11 tot gevolg. Doordat Magnussen moet starten in de pits en Sainz een gridstraf kreeg, start Max als 9e.

Nou ja, niet leuk. Maar bedankt voor de verduidelijking beiden.

remlof
    YW 🙂
    Als hij normaal had gekwaluficeerd had hij op de zachte rode band moeten starten (die degradeert heel snel), terwijl Mercedes en Ferrari op de gele medium starten (die veel langer mee gaan). Dat zou ongunstig voor hem zijn. 9e starten is zeker niet gunstig, maar hij hoeft niet op de zachte rode band maar kan kiezen voor de gele medium band of de witte harde band.

Ben benieuwd. Ik kijk alleen het begin want om kwart voor negen begint de Nations League finale tussen Portugal en Nederland.

Haha, wat een prachtsport. Hadden we bijna een andere winnaar dan een Mercedes, stuurt de FIA toch maar weer een cadeautje die kant op.

Belachelijke beslissing, Vettel kon helemaal niets anders doen, stewards maken het racen helemaal kapot.

De jury heeft altijd gelijk. En zo niet, dan toch.

tsjok

Jaha, maar dit is niet zozeer tegen de straf maar tegen de situatie.

Porta "Ik ga niet in beroep tegen mijn 20 jaar cel voor moord, maar ik ga in beroep tegen de suggestie dat ik moord zou hebben gepleegd want dat is niet zo".

Uhhh. Juist.

janneke141 Op zich is het natuurlijk wel logisch dat je beslissingen van de wedstrijdleiding niet vatbaar maakt voor beroep. Je weet immers nooit precies wat het gevolg is van zo'n beslissing. Nu reed Hamilton gewoon tien ronden achter Vettel aan, anders was het een gevecht geworden (/gebleven). Super lullig voor Vettel, maar ja.

Een onterecht gegeven penalty in een voetbalwedstrijd kun je daarna ook niet aanvechten bij een arbitragecommissie en volgens mij geldt dat in elke sport wel.

Nou ja, de vraag of Ferrari in beroep kan en/of het wordt toegekend is eigenlijk niet zo relevant. Dat er achteraf, na de wedstrijd, geen beroep meer mogelijk is is redelijk verklaarbaar omdat anders de wedstrijd zich vanaf dat punt misschien anders had ontwikkeld.

Maar het achterliggende vraagstuk is veel belangrijker. Wat voor sport zou de F1 moeten zijn, een racesport of een jurysport?

janneke141 Lijkt me een valse tegenstelling. Het is natuurlijk een racesport, maar er zijn regels en dus moet iemand beoordelen of die worden overtreden. Daardoor zul je altijd een subjectief element houden. Of je dat een jurysport wil noemen, tsja.

tsjok Nou ja, waar de grens van de jurybemoeienis moet liggen dan.

De spanning is al een paar jaar totaal uit de races verdwenen door de technische specs van de auto's, en als de paar keer dat er dan iets gebeurt ook nog eens de jury zich er tegenaan gaat bemoeien dan verdwijnt eigenlijk alle charme van de sport. Al is het wel logisch in een sport waar zo achterlijk veel geld in omgaat, en dus veel grotere belangen actief zijn dan de sportieve of dat van de kijkers.

Ik vond de straf trouwens ook niet super onterecht. Het is absoluut een twijfelgeval en je kunt beide kanten op redeneren. Maar Vettel stuurt overduidelijk nog naar rechts en dwingt Ham buiten de baan. Is dat om zijn overstuur te corrigeren? Wellicht. Maar als je een ander hindert dankzij een fout die je zelf maakt is dat geen excuus.

Daarnaast lijkt het super erg op deze actie van Max die ook bestraft is met 5 seconden:
                https://www.ad.nl/video/kanalen/f1c237/series/hoogtepunten-f1s834/max-verstappen-schiet-door-en-raakt-raikkonenp52434