Bolkesteijn En opvallend, deze commentatoren waren er al voordat Masi het tegendeel afkondigde ("Lapped cars will not be allowed to overtake") van overtuigd dat de auto's tussen Hamilton en Verstappen de safety car wel mochten gaan passeren.
Om het daar nog even over te hebben: de meest logische weg was ook direct zodra de Safety Car de baan op kwam, alle auto's die een ronde achter lagen te laten passeren. Daar was op dat moment ook ruim genoeg tijd voor. Dan was de SC één ronde voor tijd het circuit afgegaan en was de race verder precies zo verlopen als zondag, met als mogelijke complicatie dat Sainz dan in de nek van verstappen had gehijgd. Maar ik geloof persoonlijk niet zo dat Sainz zich in de strijd tussen Ver en Ham had geworpen, zeker omdat hij zelf nog met Tsunoda en Gasly in de nek zat.
Daarom vind ik de Hamilton-fans die echt moord en brand schreeuwen dat er iets totaal onrechtvaardigs is gebeurd, ook niet helemaal oprecht. Ja, de beslissing van Masi om last-minute een aantal auto's er tussenuit te halen en daarna de SC van de baan te halen was gekunsteld, maar niet geheel onmogelijk op basis van de regels. Als Masi echter had geoordeeld dat lapped cars helemaal niet hadden mogen inhalen, of hij had door zijn vertraging ervoor gezorgd dat het kampioenschap finishte onder een gele vlag, was dat ook heel gek geweest. En er wordt nu gesuggereerd dat Masi de race had moeten laten afvlaggen en een sprintrace van twee ronden had moeten houden, maar dat kan helemaal niet op basis van de reglementen. Bovendien is het feit dat Hamilton op slechte banden stond toch echt het gevolg van zijn eigen keuze om niet naar binnen te gaan (en van het ophoudwerk van Perez).