• Sport
  • Formule 1 #2 - Zandvoort, Assen of geen van beide?

GSbrder Misschien. Kan het mis hebben maar het aantal pay drivers is met de jaren minder geworden. Ja er is Lance Stroll maar daartegenover staan Sainz, Verstappen, Schumacher enz. Wat wel helpt is een grote afzetmarkt. Tsunoda zit er vanwege Japan en Honda.

Om met de sport te beginnen zijn er hoge instapkosten (hoe meer je rijdt en traint hoe duurder), maar je hoeft er geen miljardair voor te zijn. Op een gegeven moment kun je dan opgepikt worden door een talentprogramma.

tsjok Dit ja. Gewoon 40 seconden op Perez op nr 3 (om maar niet over Bottas te spreken).

Denk dat Perez wel dichterbij had gezeten als hij had kunnen drinken.
    Al sinds ronde 1 dus geen watersysteem, en waar hij de eerste paar ronden er nog aardig bij bleef, was het op een gegeven moment denk ik wel gedaan in die 40/50 graden die het in de auto was.

Klopkoek Het hoeft niet, maar helpt wel. Mazepin is ook een matig coureurtje met een portemonnee. Latifi's vader zal niet zomaar sponsoren. Niet elk team heeft de knaken voor twee talenten, sommige teams hebben de euro’s van stoel 2 nodig om voor talent in stoel 1 te gaan.

Latifi heeft toch ook wel aardig wat meer laten zien dan een Mazepin, zelfs Tsunoda.

En ik denk ook niet dat we moeten vergeten dat, ondanks dat ze geen natuurtalenten zijn, ze in vergelijking met zelfs de gemiddelde hobby-racer toch wel WAT kunnen. Het reactievermogen wat je moet hebben, ZELFS als je 2 seconden per rondje langzamer bent.... want, ja we zeuren wel over 'de tering, Perez zit EEN FUCKING HALVE SECONDE ACHTER VERSTAPPEN IN QUALI', maar een halve seconde... Ff-ing hell.

Is een hoop training en oefenen, uiteraard, en ja, ze hadden het geld en de tijd door privilege om dat te kunnen ontwikkelen, maar dan nog moet je wel enige vorm van een basistalent hebben denk ik om dat te kunnen.

#mijntweecenten

LuisInPels maar dan nog moet je wel enige vorm van een basistalent hebben denk ik om dat te kunnen.

Wil ik zeker niet ontkennen; constateer alleen dat in geen enkele andere sport het hebben van een vader of familie in dezelfde sport zo behulpzaam is (ben ook niet de eerste en enige die dit ziet).

Ook niet in andere 'elitaire' sporten zoals golf, tennis of rugby. Het ontwikkelen van je talent voor tennis is eveneens vrij duur en gaat gepaard met grote investeringen. Één van de aspecten die de F1 een vreemd wereldje maken, en het is zoals gezegd enorm politiek.

• mono replied to this.

Klopkoek Het grote verschil is natuurlijk dat je in F1 aangewezen bent op 1 van de 20 stoeltjes die worden verdeeld. In de meeste andere sporten kun je jezelf wel omhoog werken. In het tennis kom je uiteindelijk via de Challenger Tour wel bij het grote werk als je genoeg presteert.
          In de F1 is het voor veel teams al zo dat je zelf geld mee moet brengen om überhaupt een zitje te krijgen. Zo kom je bij Haas dan terecht op een Mazepin en Schumacher. Mick is geen exceptioneel talent, maar omdat z'n vader dat wel was trekt zijn naam sponsoren aan.
          Verstappen en Sainz zijn gewoon twee hele goede coureurs, waarbij de eerst nog een stukje beter is dan de tweede. Dat heeft natuurlijk wel deels te maken met 2 racende ouders. Autoracen wordt natuurlijk maar heel sporadisch al op jonge leeftijd opgepakt (in de vorm van karten), maar als je ouders fanatieke autosporters zijn, dan ligt dat meer voor de hand.

De autosport is natuurlijk ook een hele kleine sport. Volgens mij in Nederland ongeveer 5000 beoefenaars tegenover een miljoen tennissers. Dat zorgt er dan ook weer voor dat de kans dat pa iets in de motorsport deed een stuk groter is dan dat pa in de internationele top tenniste.

mono Het grote verschil is natuurlijk dat je in F1 aangewezen bent op 1 van de 20 stoeltjes die worden verdeeld. In de meeste andere sporten kun je jezelf wel omhoog werken. In het tennis kom je uiteindelijk via de Challenger Tour wel bij het grote werk als je genoeg presteert.

Hoeveel actieve rijders in de autosport zouden er echt een goede boterham mee kunnen verdienen? Oprechte vraag.

In het tennis valt dat al vies tegen wanneer je buiten de top 100-150 van de wereld valt, met niet geringe onkosten en vaste lasten. Een middelmatige voetballer in de Engelse Championship heeft een lucratiever beroep gekozen dan een top 250 speler in het tennis.

Klopkoek Hoeveel actieve rijders in de autosport zouden er echt een goede boterham mee kunnen verdienen? Oprechte vraag.

Heel weinig, maar dat geldt voor bijna iedere sport. Voetbal lijkt me zo'n beetje de uitzondering, maar als je kijkt naar tennis, zwemmen, hockey of atletiek dan is het aantal Nederlandse sporters dat er echt mee kan binnenlopen wel erg beperkt. Er zit nog een laag onder die er genoeg mee verdient om van te kunnen leven, maar ana het einde van de carrière toch vrij rap een ander beroep zal moeten kiezen.

Misschien dat het er in de auto- en motorsport een stuk of tien zijn. Maar zijn het er bij tennis of golf zo veel meer?

janneke141 Voetbal lijkt me zo'n beetje de uitzondering

Voetbal is ook geen uitzondering eigenlijk. De Champions League is een geldzee natuurlijk en je leest over de krankzinnige salarissen van Messi en Ronaldo. Dat is dezelfde absolute top als in het tennis of golf. Er zijn in Nederland honderden profs die ongeveer hetzelfde verdienen als jij of ik en nog meer die in deeltijd werken en op semi-professioneel niveau daarnaast spelen.

Alleen zowel de top als onderkant van de piramide is bij voetbal een stuk groter omdat het zo'n breed beoefende sport is.

tsjok Alleen zowel de top als onderkant van de piramide is bij voetbal een stuk groter omdat het zo'n breed beoefende sport is.

In het wereldwijde voetbal is er een hele brede groep in het midden die nog steeds zeer riant verdienen. Een doorsnee speler op het tweede niveau van Engeland heeft nog steeds een zeer riant salaris, waar een nummer 200 speler in het tennis niet aan komt (minus de onkosten).

janneke141 Misschien dat het er in de auto- en motorsport een stuk of tien zijn. Maar zijn het er bij tennis of golf zo veel meer?

Dat lijkt me wel. Er zijn boven de 200 spelers op de Amerikaanse Tour en het gemiddelde ligt boven de 1.5 miljoen dollar per jaar.
                  https://www.si.com/golf/news/how-much-the-average-pga-tour-pro-won-in-2021

Natuurlijk trekken de toppers dat omhoog. Wat ik zo snel kan vinden is dat in 2011 de mediaan verdiener op de Amerikaanse tour (nummer 131 op de ranglijst) $628,079 incasseerde. Puur aan prijzengeld. De onkosten zijn uiteraard een stuk groter dan die van een voetballer.

Interessant dat het in de autosport zo weinig zijn.

Klopkoek In het wereldwijde voetbal is er een hele brede groep in het midden die nog steeds zeer riant verdienen. Een doorsnee speler op het tweede niveau van Engeland heeft nog steeds een zeer riant salaris, waar een nummer 200 speler in het tennis niet aan komt (minus de onkosten).

Dat is geen middenmoot maar nog steeds de top. Salarissen op het tweede niveau in Engeland zijn hoger dan de Eredivisie maar je hebt het dan ook over de top ~ 1000 spelers in een land met 11 miljoen mensen die voetbal spelen. Zoals ik zei, de top is gewoon veel breder.

Middenmoot is meer het derde of vierde niveau in Engeland en die worden echt geen miljonair met hun spel.

18 days later

Nou, die arme Max Verstappen moet 50k boete betalen. Welke sanctie Hamilton gaat krijgen is nog steeds niet bekend.

En natuurlijk net op dat moment wordt Hamilton gediskwalificeerd voor de kwalificatie, dus start hij in de sprint race achteraan.

Een beetje raar dat ze het een diskwalificatie noemen als ie toch nog mag meedoen aan die sprintrace.

• mono replied to this.

remlof gediskwalificeerd in de kwalificatie dus geschrapt uit de uitslag en dan start je achteraan in de (sprint) race.

mono Maar de sprintrace is toch de kwalificatie?

• mono replied to this.

mono mono Hehe, zijn ze er eindelijk uit. Wel een weloverwogen beslissing als ik het zo lees:

Verstappen:

Hamilton:

remlof Nee, de kwalificatie was gisteren. Die bepaalt de startposities voor de sprintrace. De uitslag van de sprintrace bepaalt de startposities voor de race op zondag.

mono Oh ja :')

Anyway, waardeloos die sprintraces, hoop dat snel weer verdwijnt, het hoort alleen maar om de race te draaien. Dat uitsmeren over het weekend doen ze alleen maar om meer geld te genereren.