remlof Linus Dat is het logo van de Space Force, dat is een onderdeel van het leger. De NASA heeft tegenwoordig weer het logo dat ze ook in de jaren ‘60 al hadden.
Pompom remlof Ja leuk, maar ik blijf het ironisch vinden dat de Nasa nog steeds zelf niet in staat is een bruikbare raken/capsule te ontwikkelen waarmee je mensen in de ruimte kan brengen. En het enige verschil met het lanceren van astronauten vanuit Rusland is dat het nu vanuit de VS gebeurt.
tsjok Pompom Waar wij marktwerking in de zorg hebben, hebben ze in de VS marktwerking in de ruimtevaart. Wel mooi toch, dat de NASA dan kan pronken met wat SpaceX bereikt.
Pompom tsjok De Nasa is natuurlijk wel bezig met het ontwikkelen van het (nogal dure) en grote Space Launche System, maar dat schiet ook niet al te hard op.
Pompom Ik kan trouwens ook niet wachten tot de James Webb Space Telescope gelanceerd wordt ergens volgend jaar en we, maaanden later, de eerste plaatjes/resultaten kunnen zien.
tsjok Als het vannacht helder is kun je de Crew Dragon vanuit Nederland zien met het blote oog. https://www.nu.nl/wetenschap/6053962/lancering-capsule-vanuit-vs-even-met-het-blote-oog-te-zien-in-nederland.html Hoe zuidelijker, hoe meer kans op succes. Kijk naar het zuiden/zuidoosten om vier minuten voor elf, net boven de horizon.
tsjok remlof Ja, bizar hè. Dat ding is sneller bij Parijs vanuit Florida dan je met de auto van Versaille naar Parijs kunt.
remlof tsjok De raket zal z’n laatste trap dan al wel afgeworpen hebben, zo niet zouden we in theorie het verbranden ervan in de atmosfeer ook nog kunnen zien vanuit Europa. Maar ik weet niet genoeg over de opbouw van de draagraket.
tsjok remlof SpaceX' raketten verbranden niet in de atmosfeer maar landen weer op aarde (als alles goed gaat, in elk geval).
tsjok remlof Oh, je hebt gelijk inderdaad. Falcon-9 is a two-stage rocket. Its lower-segment will fire for 2.5 minutes before shutting down and separating. This will leave the second stage to burn for a further six minutes to get Dragon into orbit. Once detached, the capsule will then make the rest of the journey to the ISS using its own thrusters. The second stage of the rocket will be commanded to burn up in the atmosphere. The lower-segment of the booster aims to touch down on a drone ship in the Atlantic. This is a SpaceX speciality that sets its Falcon apart from all other orbital rockets in use today. https://www.bbc.com/news/science-environment-52782483
remlof tsjok Hah de afstoot van de tweede trap is dus al na 8,5 minuten, daar gaan we hier dus niets van zien.
remlof Vanaf het zwarte gedeelte op tweederde tot aan de capsule is volgens mij de tweede trap, die gewoon voor eenmalig gebruik is.
remlof Maar goed, ik wil de lancering live zien en zal af en toe eens naar de hemel in het zuiden kijken na 20 minuten, dan zien we het wel.
tsjok Anyways, op basis van dat artikel van de Beebs zijn de twee trappen na 8,5 minuut al uitgebrand, en dan is ie dus nog lang niet bij ons.
remlof Hier is de countdown nu al live te volgen. De lancering zelf is meen ik ook op NPO Nieuws live te zien.
remlof Best spannend om te kijken. Net de laatste weersverwachting: er hangt een onweersfront boven Orlando, maar dat lijkt zich weg te bewegen van Cape Canaveral. Goed nieuws dus.
remlof Dit is het officiële embleem van deze missie, zoals elke bemande NASA-missie altijd al een eigen embleem had.