PolitiekGeaard Molurus Ik heb geen idee hoe de kuiperbelt functioneert maar Lagrangepunten zijn volgens mij iets anders, aangezien die ook genummerd zijn en niet in de kuiperbelt bevinden. Het idee is dat zowel de zon als Jupiter hier een flinke aantrekkingskracht hebben. Op deze punten trekt zowel Jupiter als de zon evenveel aan het object en krijg je een soort stabiele zone, die mee draait met Jupiter.
remlof PolitiekGeaard Elk object in een baan om een ander object heeft Lagrangepunten, de Aarde, Mars en zelfs de maan. Ze worden ook gebruikt om kunstmatige satellieten in te "hangen" op een min of meer stabiele positie.
Molurus Quick reminder: morgen gaat de Ariane 5 de lucht in voor een in mijn ogen zeer belangrijke missie: het in orbit brengen van de nieuwe James Webb Space Telescope. Decennia aan voorbereiding, ik hoop zo dat dit goed gaat.
Molurus Launch is 7:20 EST. Over iets meer dan 2 uur als het goed is. Streams zullen straks wel starten.
tsjok remlof Het meeste daarvan gebeurt onderweg: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/2021/06/Webb_unfolding_sequence Als hij aankomt op het L2-punt moet hij volgens mij alleen nog getest worden. Als alles goed gaat in elk geval.
Eur remlof SpaceX krijgt heel veel subsidie en betaalt nauwelijks belasting. Dat de overheid niet alles direct financiert wil niet zeggen dat er niet heel veel in geïnvesteerd wordt door ons als samenleving.