• Nieuws
  • Ruimtevaart en astronomie

Dit jaar wordt het jaar van een volgende fase van de Amerikaanse bemande ruimtevaart, na het Apollo-tijdperk (waar ik voor het gemak ook de Mercury en Gemini-missies onder schaar) van 1961 tot en met 1975, het Space Shuttle-tijdperk van 1981 tot en met 2011 zal de VS vanaf 2019 mensen de ruimte inschieten met met commerciële meermalig bruikbare capsules die met een traditionele draagraket worden gelanceerd, namelijk de SpaceX Dragon II (ook bekend als Crew Dragon en de Boeing CST-100 Starliner.

De Dragon II is momenteel bezig aan een onbemande testmissie naar het ISS, maar de bedoeling is dat de volgende vlucht later dit jaar zal plaatsvinden met twee astronauten aan boord.

De eerste bemande missie van de Boeing Starliner staat gepland voor augustus met een bemanning van drie.

Deze nieuwe fase in de bemande ruimtevaart is de aanleiding voor dit topic, maar wat mij betreft kunnen we hier al het ruimtevaartnieuws kwijt.

Oh, leuk! Dit topic misten we nog inderdaad.

24 days later

remlof
Ben wel benieuwd of dat lukt. De raket waarmee ze dat willen gaan doen heeft nog nooit gevlogen, loopt technologisch een beetje achter op wat een bedrijf als SpaceX tegenwoordig doet (is bijvoorbeeld niet herbruikbaar) en kost ook nog eens iets van 500 miljoen per lancering. En daarnaast is een lander nog niet eens ontwikkeld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System

  • Duke replied to this.

    De maan is ook nog steeds wel erg ver weg in vergelijking met je reguliere bemande ruimtemissies.

    Ik denk dat deze opmerking van Pence vooral voor China een trigger zal zijn om binnen vijf jaar taikonauten op de maan te laten landen. De VS gaat dat inderdaad nooit redden.

    edit: bijgelezen over het Chinese Lunar Exploration Program, die gaan dat ook niet redden de komende tien jaar.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Lunar_Exploration_Program

    Dit heb ik altijd een heel aardig plaatje gevonden:

    Dit is aarde en maan op schaal in correcte verhouding, ook qua afstand.. en de tijd die een lichtstraal erover doet om die afstand te overbruggen. Qua afstand dus heel andere koek dan, zeg, het ISS... dat zich maar net buiten onze dampkring bevindt.

      Molurus De Apollo missies deden er dan ook ongeveer drie dagen over om vanuit een baan om de aarde in een baan om de maan te komen.

      De volgende geplande bemande missie naar de maan is Exploration Mission-2, met de nieuwe Orion capsule, die op de agenda staat voor 2023, na een onbemande vlucht juni volgend jaar (EM-1) die zes dagen lang in een baan om de maan moet blijven voordat ie terugkeert naar de aarde.

      De EM-2 zal er vier dagen over doen om de maan te bereiken, waarna ie gebruikmakend van de aantrekkingskracht meteen weer terugkeert naar de aarde, een zogenaamde fly by:

      https://en.wikipedia.org/wiki/Exploration_Mission-1
      https://en.wikipedia.org/wiki/Exploration_Mission-2
      https://en.wikipedia.org/wiki/Orion_(spacecraft)

        remlof waarna ie gebruikmakend van de aantrekkingskracht meteen weer terugkeert naar de aarde, een zogenaamde fly by:

        Een beetje de Apollo 13 manier dus 😉

        2 months later

        Tijdschema voor Amerikaanse maanmissies bekendgemaakt
        donderdag 23 mei 2019


        Impressie van de aandrijfmodule/energiecentrale van het ruimtestation Gateway, dat voor 2024 in een baan om de maan zal worden gebracht. (NASA)

        Het Amerikaanse ruimteagentschap NASA heeft het tijdschema gepresenteerd voor het Artemis-programma dat in 2024 astronauten op de maan moet afleveren. Ook zal er dat jaar een klein ruimtestation in een baan om de maan worden gebracht.

        Het eerste onderdeel van de missie, de onbemande Artemis 1, staat gepland voor 2020. Twee jaar later moet de Artemis 2 astronauten in een omloopbaan om de maan brengen. Als alles volgens plan verloopt volgt in 2024 een landing op de maan, waarbij voor het eerst ook een vrouw betrokken is.

        Alle drie de missies zullen worden gelanceerd door de grootste raket die ooit is gebouwd: het Space Launch System (SLS) van Boeing. Deze raket is overigens nog volop in ontwikkeling en heeft al diverse tegenslagen te verwerken gehad. Bovenop de raket wordt een Orion-capsule van Lockheed Martin gemonteerd.

        Naast deze drie NASA-missies zullen er ook nog vijf lanceringen plaatsvinden die ‘bouwstenen’ van het mini-ruimtestation Gateway naar de maan moeten brengen. Deze lanceringen zullen worden uitgevoerd door private ruimtevaartondernemingen. Gateway dient als uitvalbasis voor de maanlanding en zal in eerste instantie bestaan uit een eenvoudige aandrijfmodule, voorzien van grote zonnepanelen, en een klein onderkomen voor de astronauten.

        Wie de eigenlijke maanlander gaat bouwen staat nog niet vast. Naast Boeing en Lockheed Martin is ook Blue Origin in de race. (EE)

        https://phys.org/news/2019-05-nasa-unveils-artemis-moon-mission.html
        https://www.nasa.gov/press-release/nasa-awards-artemis-contract-for-lunar-gateway-power-propulsion

        http://www.allesoversterrenkunde.nl/!/actueel/nieuws/_detail/gli/tijdschema-voor-amerikaanse-maanmissies-bekendgema/

          Pompom Ik denk dat Trump het wil laten betalen door Mexico.

          Een probleem lijkt mij het gebrek aan continuïteit in de ontwikkeling van een nieuwe raketsysteem en de planning van de missies uit te voeren met dat raketsysteem. Volgens mij worden er al sinds het presidentschap van (G.W.) Bush telkens nieuwe plannen opgetuigd om deze na een verandering van de politieke windrichting weer af te schieten. Obama stopte met het Ares-raketsysteem en het Constellation-programma, waarna volgens mij ingezet is op het raketsysteem dat nu in ontwikkeling is. Trump heeft daar nu op de langer termijn weer Mars-missies aan toegevoegd. Met zo'n grillige politieke koers valt er voor de NASA en de commerciële partners natuurlijk geen rak meer mee te bezeilen.

            Al is die Falcon Heavy nog wel een maatje kleiner dan de SLS die de NASA aan het ontwikkelen is voor interplanetaire missies.

            Hier staat de Falcon Heavy helemaal links en daarnaast de SLS en de Saturn V. Die laatste werd gebruikt voor de Apollo-missies naar de maan.

              remlof Volgens mij is Falcon Heavy een vrachtsysteem, daar is een goed commercieel model voor te hanteren. De Saturn V was toch wel een machtig mooi apparaat, met specificaties die nog steeds niet overtroffen zijn na bijna 50 jaar, indrukwekkend. Naast de raket van Kuifje was de Saturn V toch wel wat ik mij vroeger bij een raket voorstelde.

              Ik heb overigens wel eens begrepen dat, als je naar prijs/kwaliteitsverhouding kijkt voor wat betreft kennisontwikkeling, dat je sowieso beter van bemande ruimtevaart kunt afzien. Niet dat dat perse een argument is, de Aardse ontdekkingsreizigers van vroeger trokken er ook gewoon op uit om de Aarde in kaart te brengen. Maar daarom denk ik ook dat men in de VS eerst eens wat meer consensus moet zien te bereiken over wat men nou eigenlijk verwacht van de publieke ruimtevaart.

                Bolkesteijn Volgens mij is Falcon Heavy een vrachtsysteem

                Niet helemaal, volgens deze tekst van SpaceX zelf:

                Falcon Heavy was designed from the outset to carry humans into space and restores the possibility of flying missions with crew to the Moon or Mars.

                https://www.spacex.com/falcon-heavy