Dat dingen als ramen eigendom zijn van de VvE heb ik altijd vrij vreemd gevonden, zeker als het onderhoud erop achterloopt en de VvE weinig aanstalten maakt om zo'n enkelglas raampje eens aan de huidige standaarden te laten voldoen. Dan kun je uiteindelijk als eigenaar in een situatie als de verduurzaming van je huis ook helemaal niets.
Hier in dit appartementenblok, waar ik overigens als huurder in zit, is volgens mij het doel van de VvE om zo weinig mogelijk aan het pand te doen. Recent zijn de hekwerken van de onveilige zeembalkons vervangen, pas nadat de Gemeente de gebruikers verbood het balkon te betreden en hierop ook toezicht ging houden. Ik gok dat het verduurzamen van de flat één van de laatste prioriteiten zijn. De VvE schrijft verder vooral brieven dat men stappen gaat zetten tegen lullige kleine dingetjes als eigenaren die bijvoorbeeld bij een laatste warme zomer een afvoer voor hun mobiele airco aan hebben gelegd. Of een bejaarde die zonder een 'OK' van de VvE ivm thuiszorg een sleutelkluisje heeft aan laten leggen :')
Ik ben wel benieuwd in zo'n geval wat er zou gebeuren als 'perongeluk' bij het neerzetten van een vaas of iets dergelijks het enkelglazen zijraampje breekt. Mijn gok is dat er gewoon weer een ouderwets ruitje inkomt.
Overigens wel blij dat ik als starter al zonder kopen met de mogelijkheden van een VvE kennis heb kunnen maken, mocht de economische situatie nog zo veranderen dat ik ooit huisbezitter zou mogen worden. Lijkt me iets om goed over na te denken bij een eventuele koop.