Sloggi Laat ik het andersom benaderen, je wil de middensector groter. Mooi, daar vinden we elkaar. Dan zul je ook wel fel tegenstander zijn van gemeenten die de sociale sector en gereguleerde sector uitbreiden, nieuwbouw alleen uitgeven aan corporaties of ontwikkelaars voor de verkoop en de facto meer sociale huur eisen in nieuwe wijken dan er in bestaande wijken het geval is.
GroenLinks en SP roepen enerzijds dat "de markt" het niet oplost, maar er zijn te weinig kavels om op te bieden en als ik 500 woningen wil opleveren in Amsterdam Noord of IJburg moet ik van de gemeente (als ze me al een vergunning verstrekken) minstens 400 woningen opleveren aan corporaties en binnen gereguleerde contracten met een kunstmatig lage grondprijs per unit. Die 100 overige kavels mogen daar residueel voor lappen. Bouw ik die 100 dan vol met miljoenenvilla's en penthouses om de grondexploitatie dicht te rekenen, dan ben ik de vastgoedboef die aan andermans misère wil verdienen en niet bouwt waar vraag voor is, terwijl de gemeente eist €50 miljoen binnen te harken voor de grond. Ik kan je één ding vertellen, een ontwikkelaar maakt minder marge voor meer risico.