Problemen op de woningmarkt
Lijkt me vooral zaak om de hypotheekrenteaftrek verder af te bouwen en een belasting te heffen op de overwaarde van een koophuis. Die overwaarde is immers niet via prestatie verkregen, maar dankzij geluk. En om precies die reden is het gerechtvaardigd om het te belasten.
Friek Overwaarde is een fictief bedrag. Dat kun je praktisch gezien bijna niet belasten. Moreel trouwens ook niet.
Friek Is het geluk of voor een belangrijk deel ook het gevolg van overheidsbeleid op het gebied van ruimtelijke ordening?
Een voornaam probleem blijft dat het besteedbare inkomen van veel burgers al vele jaren niet of nauwelijks groeit, terwijl prijzen stijgen door schaarste. Ik vraag me af hoe de economische groei in Nederland eruit had gezien als de bevolking de laatste dertig jaar niet zo explosief gegroeid was. Nog geen 15 miljoen in 1990 en nu al meer dan 17 miljoen.
Sloggi Interessant artikel. Maar om zo positief over Duitsland te spreken, is wel een beetje gek. In de aantrekkelijke steden stijgen de woonlasten daar ook met zo'n 10% per jaar, en mede doordat zo veel mensen huren én doordat Duitsland nog veel minder erfbelasting heft dan Nederland, is de vermogensongelijkheid er één van de grootste van Europa.
janneke141
je kam de waarde van het huis natuurlijk als vermogen gaan belasten. Dan betaal je vanzelf meer als de waarde stijgt.
Friek En als je 10 jaar in een huis woont waarvan je 8 jaar overwaarde hebt maar niet meer op het moment dat je je huis verkoopt, dan heb je 8 jaar lang belasting betaald voor iets wat je nooit bezeten hebt. Dat kan echt niet.
Het lijkt mij dat je overwaarde op een huis pas echt goed kunt belasten wanneer je je huis verkoopt. Pas dan wordt die overwaarde reeel.
- Edited
janneke141 Hoe verhoudt dat zich tot de WOZ-belasting? Feitelijk is dat toch ook een belasting op de fictieve (al dan niet over-)waarde van je woning?
Friek Belasting heffen op iets wat je niet bezit is nooit gerechtvaardigd.
Hebben we het trouwens over afbetaalde huizen, of gewoon bij iedereen die er een hypotheek op heeft rusten, omdat het kan?
Je kan de mensen met overwaarde er zo tussenuit pikken.
Molurus Ja, ik zou wel een voorstander ervan zijn om gewoon weer direct het daadwerkelijke rendement te belasten. Dus belasting op rente, belasting op dividend, belasting op waardestijgingen bij verkoop.
Dat is alleen administratief nogal een gedoe, vooral als je ook nog de winsten en verliezen uit verschillende jaren met elkaar wil verrekenen.