Zolang investeerders geen mogelijkheid zien om ergens anders rendement te maken zal je dit wel even houden. Rente is laag en de vraag naar woningen is hoog. Nieuwe woningen in de stad die worden gebouwd zijn eigenlijk ook al niet meer bereikbaar voor starters.
Verbeteren van het ov en het stimuleren van flexibel werken zal denk ik maar mondjesmaat helpen. Alles vindt plaats in de randstad en men trekt meer vanuit de provincie naar de randstad dan andersom volgens mij. Willen al die starters echt in de provincie wonen? Willen ze niet allemaal een leuk jaren 30 huis met gezellige etablissementen, culturele mogelijkheden in de directe omgeving en 100 verschillende koffietentjes ipv aangewezen zijn op het lokale frietkot en Chinees-Indisch restaurant de Lange Muur? Maarja, misschien denk ik teveel vanuit een randstedelijke gedachte omdat ik hier ben opgegroeid en nog steeds leef. Als ik naar schoonfamilie in Friesland ga vind ik dat in de zomer best fijn en lekker rustig maar ik moet er stiekem niet aan denken om in zo'n dorp de rest van mijn leven te moeten slijten.
In Almere heb ik ook een paar jaar gewoond. Wat een ellende... toen ik er woonde was het voornamelijk een forensenstad en was iedereen overdag op kantoor in de Amsterdam of omgeving.
Maarja, wat de oplossing wel is? Ik weet het niet. Er komt vast weer een huizencrisis aan waarbij de prijs weer een beetje gereset wordt. Dat neemt alleen het oorspronkelijke probleem niet weg. Er is te weinig aanbod voor de vraag, dus binnen de kortste keren stijgen de prijzen weer en zolang de rente niet significant zal stijgen zal de drempel om te gaan investeren niet heel hoog zijn.