Dwersdriever Het verband is tussen de mogelijkheid om een uitkering aan te vragen en de baantjes die ze eerder nodig hadden om niet te verhongeren. Als je mensen een paar honderd euro per maand geeft is er niet meer zo de noodzaak om kutwerk te gaan doen tegen minimumloon. Dat geldt voor autochtone Nederlanders overigens ook.
Ik denk dat we kunnen leren van de behandeling van de Oekraïense vluchtelingen afgelopen jaar. We zouden in mijn ogen direct zodra iemand in Nederland komt moeten beginnen met integratie in onze maatschappij. Wacht geen lange procedures af, niet te veel bureaucratisch gedoe, gewoon dag 1. Het risico is dat je investeert in iemand die daarna weer weg moet maar je maakt wel een hoop winst bij de mensen die kunnen blijven. De belangrijkste stap is daarbij taalles, maar het is nu ook veel te veel bureaucratisch gedoe voor een asielzoeker om aan het werk te gaan en voor een werkgever om asielzoekers aan te nemen.
Los van asielzoekers kan ik er overigens niet zo van wakker liggen als mensen liever een uitkering hebben dan te werken. Maar dat is vanuit mijn roep om een basisinkomen wellicht niet zo gek.