Ossu
Het aanwijzen van (categorieën) woningen waarvoor een huisvestingsvergunning nodig zal zijn, zal gewoon vallen onder de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dat betekent dat ze voor aanwijzing van (categorieën) woningen een huisvestingsverordening nodig hebben, en het besluit om woningen aan te wijzen daarop zullen moeten baseren en kunnen motiveren. Ook geldt het gelijkheidsbeginsel dan. Wanneer Hans en Piet in hetzelfde soort woning wonen en gelijktijdig verkopen zou daar dus geen onderscheid in moeten zijn.
Het is een inperking van het eigendomsrecht, maar eentje die niet heel veel verder gaat dan de huidige regels van ruimtelijke ordening. Dat je niet het hele jaar door in een recreatiewoning mag wonen, of geen kroeg mag beginnen vanuit je rijtjeswoning is sec beschouwd ook een inbreuk op je eigendomsrecht. Dit lijkt mij in dezelfde categorie vallen: je hebt een vergunning nodig voor een bepaald soort gebruik van een gebouw.
Ik zou me meer zorgen maken om de rechtmatigheid van het onderscheid dan een inperking van het eigendomsrecht.