Het is inderdaad vrij bar momenteel. De jonge mensen die ik ken die kunnen kopen (allebei een prima baan, geen studieschuld) kunnen bijna niks vinden. Zeker niet als ze een tuin willen of meer dan twee slaapkamers. En dan hebben Groningers nog het geluk dat de plaatsen rond Groningen wel betaalbaar zijn. Maar als je in de Randstad of Utrecht/Amersfoort werkt, dan heb je die luxe niet.
Problemen op de woningmarkt
- Edited
Dwersdriever Revolutionair idee: zorg dat meer mensen samenwonen door toeslagen en inkomensgrenzen voor meerpersoonshuishoudens te verhogen. Nu is het in veel gevallen onaantrekkelijk om te hokken en krijgen middeninkomens meer gratis geld als ze alleen wonen.
GSbrder Uiteindelijk zou het me niet verbasis als we weer toegaan naar een situatie waarbij verschillende generaties bij elkaar in huis wonen of je jarenlang een huis deelt met andere young professionals.
Dwersdriever En hoe erg zou dat zijn? Vanaf 2035-2050 gaan we overigens naar een Japanse samenleving waar de bevolking krimpt en Millennials de hutten van de Babyboomers erven, dus nieuwbouw is sowieso alleen nodig om wat verouderde voorraad te vervangen.
Dwersdriever Een groot deel van de woning'nood' wordt veroorzaakt door het sterk gestegen aantal eenpersoonshuishoudens. Dat daar een kentering in komt hoeft nog niet zo verkeerd te zijn.
janneke141 Landen als Saoedi-Arabie hebben een vrij effectief beleid om dit te voorkomen, naar verluidt.
- Edited
janneke141 Ik weet niet of ik iedere ochtend mijn schoonmoeder wil tegenkomen in de keuken terwijl ze haar ochtendcapucino aan het opschuimen is bij mijn koffiezetapparaat of wil wachten tot die ijdele huisgenoot op de badkamer klaar is met het poetsen van zijn tanden en het drievoudig conditioneren van zijn blonde lokken. Maar ik ben wellicht een beetje verwend.
Dwersdriever Zeker. Gelukkig bestaat er voor verwende mensen op de woningmarkt de periferie.
Dwersdriever Nee, dat was ook niet direct mijn ideaalbeeld. En dan heb ik nog best een aardige schoonmoeder.
Maar volgens mij moeten we af van het systeem dat het faciliteert dat (alleenstaande) ouderen zo lang als maar enigszins mogelijk is zelfstandig blijven wonen, en van de gedachte dat het een basisrecht zou zijn van iedere alleenstaande uitkeringstrekker om een zelfstandige eigen woning te hebben.
Ach, je kunt met milde economische prikkels (liever, het wegnemen van bestaande) een heel eind komen. Ophokken in zorgcentra was ook geen goede route en alleen maar eengezinswoningen bouwen gaat ook niet werken in de toekomst.
janneke141 en van de gedachte dat het een basisrecht zou zijn van iedere alleenstaande uitkeringstrekker om een zelfstandige eigen woning te hebben.
Je stelt alsof het systeem waarin iedereen een eigen huis heeft volkomen achterhaald is. Het is nochtans alleen in Nederland bijzonder treurig gesteld op de woningmarkt. Voorstellen dat mensen dan maar bij elkaar in moeten wonen is pure symptoombestrijding, net als de 'participatiemaatschappij' en het 'keukentafelgesprek'. Symptoombestrijding voor het simpele feit dat men geen cent overheeft voor de voorzieningen die dergelijke rare oplossingen overbodig maken.
Dat men maar samen zou moeten gaan wonen met andere mensen uit de onderklasse is ook niet meer dan een halfzachte oplossing voor het niet maken van adequaat beleid. En het zou de overheid ook nog eens ontslaan van de plicht om in de toekomst wel voor bestendig woonbeleid te zorgen.
Myst Het is nochtans alleen in Nederland bijzonder treurig gesteld op de woningmarkt.
Maar in andere landen wel vrij gebruikelijk dat alleenstaande werkelozen in een soort studentenhuis-achtige complexen bij elkaar wonen.
janneke141 Er zijn wel meer dingen gebruikelijk in andere landen die we hier niet hebben. Ik zie niet goed in hoe het een voordeel zou moeten zijn voor de uitkeringstrekker om opgehokt te worden met andere kanslozen. Het lijkt meer op het slachtofferen van de onderkant om woonruimte vrij te spelen.
Myst Het lijkt meer op het slachtofferen van de onderkant om woonruimte vrij te spelen.
Noem het een correctie op eerdere inschattingsfouten. We moeten nu eenmaal een beetje zuinig met de ruimte omgaan in een klein flutlandje met 18M mensen erin.
In Nederland is er toch sowieso geen probleem met de huisvesting van werklozen, maar met de huisvesting van mensen met een net boven modaal huishoudensinkomen.
janneke141 Dus als individu heb je geen recht op een eigen woning? Dat is gewoon communisme.