Problemen op de woningmarkt
- Edited
GSbrder Vind een Tornek Rayville wel wat voor jou -
Kost je $985 en dan heb je een Fifty Fathoms hommage.
Yesss. Daar zit ik dan ook al een tijdje op te jagen. Die $450 is overigens de aanbetaling
En anders is de Bulova mil-ships-w-2181 ook interessant trouwens. Net als de T.V. is die ook afgekeken van de Blancpain Fifty Fathoms.
- Edited
Mag dit respectievelijk in het GSbrder-doodsverwensingentopic en in het horlogetopic?
- Edited
Ik wordt weer eens op mijn wenken bediend:
"De drie grootste bedreigers van het stadsgezicht anno nu, schrijven Van Elbug en Ronnes, zijn projectontwikkelaars, vermogende particulieren en woningcorporaties. Die eerste twee willen vooral profiteren van de torenhoge vastgoedprijzen in Amsterdam: nieuwe luxe-appartementen brengen meer geld in het laatje dan zorgvuldig gerestaureerde oudbouw. Voor de corporaties, die ongeveer de helft van de Amsterdamse woningmarkt in handen hebben, geldt dat sloop en nieuwbouw makkelijker en goedkoper is dan renoveren."
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/13/hup-de-sloopkogel-erin-zegt-amsterdam-a4078677
Toegegeven, de erfpacht is een rommeltje én onrechtvaardig (wél een erfenis van een college waar de VVD in zat, een compromis, en Van de Burg enorm mee bezig was):
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/06/erfpachters-krijgen-het-mes-op-de-keel-a4075768
"Amateur-makelaars hebben het voor het zeggen in de stad", zegt een lezer.
- Edited
Klopkoek Projectontwikkelaars en vermogende particulieren willen meer appartementen bouwen.
Tsja, je moet wat in tijden van schaarste. Volgens mij een particulier belang dat prima het algemeen belang dient.
En sloop en nieuwbouw is voor sommige woningen inderdaad beter dan renovatie, maar dat geldt niet voor alles.
- Edited
Alles en iedereen naar Amsterdam laten trekken is niet het algemeen belang. Algemeen belang is dat ook andere landsdelen, met hun bewaarde stadskernen, aantrekkelijk blijven of worden.
New York is zo groot als Nederland. Manhatten is ongeveer zo groot als de gehele provincie Utrecht. In die proporties moet men het zien.
Op macroschaal is er het risico en proces dat Zuid Europa en Oost Europa vergrijst en leeg trekt. Met dank aan de systematiek van de eurozone.
Klopkoek De kans dat iedereen naar Amsterdam trekt, is minimaal. Onze hoofdstad heeft 870k inwoners, ca. 5% van Nederland. Tellen we het stedelijk gebied en de metropool mee, dan zit je op 9% respectievelijk <15%. Dat is in omringende landen (België, 10%-22%; Frankrijk, 18%-20%; Engeland, 17%-26%) wel een stuk hoger, maar dat komt omdat Nederland minder gecentraliseerde macht heeft en qua ruimtelijke ordening meer op Duitsland lijkt met haar polycentrische stedelijke model.
- Edited
Er is in Nederland veel minder ruimtelijke ordening dan in de 20ste eeuw. Dat beleid is vanaf circa 2003 langzaam afgeschaft, en al eerder werden de provincies beteugeld. Met o.a. verdozing en verrommeling tot gevolg, en ook centrerende kracht naar Amsterdam of De Randstad. De cijfers van de OECD bevestigen dit.