Drietebuul janneke141 Ik vrees niet bijzonder veel. Was het vorig jaar (althans, in de steden) niet zo dat de helft van sommige wijken al in handen was van beleggers? Dan is een zelfbewoningsplicht bij nieuwe transacties toch een beetje mosterd na de maaltijd.
Duke mono Klopt, dat zie je al best veel de laatste jaren. Een huis hier en een baan in Amsterdam of Den Haag is niks bijzonders meer.
Tem Duke Ligt eraan welke gemeente. Hier in Rotterdam gaat het voor enkele wijken gelden en dat is niet alleen maar nieuwbouw.
Ossu mono Ik vind het wel gek dat Zuid-Holland relatief lage prijzen en al helemaal weinig prijsstijging heeft.
mono Ossu Ja ik begreep ook juist dat ze daar ook nog wel een flinke instroom vanuit Noord-Holland te verwerken hadden, al is daar de woningvoorraad wel weer een stuk groter dan in het noorden van Drenthe natuurlijk.
Tem Duke Geen idee waar het in de wet staat dat het voor alleen nieuwbouw is. Maar dit is nu het beleid. https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/opkoopbescherming/
GSbrder mono Heb uit voorzorg gekozen voor “ICT’er met draken/wolvenshirt”. Kleine groep die hier last van heeft, de meerderheid woont bij zijn moeder.
Klopkoek Tem Eerst de makelaars gaarne. Daarna de gebroeders de Witt in vorm van VVD en CDA politici. D66 met hun marktfundamentalisme vwb de woningmarkt doet er leuk aan mee. Daarbij sterk beïnvloed door de Angelsaksische praktijk en wat er uit de universiteiten komt. Men zal niet rusten voordat de steden zijn veranderd in Kaapstad of Rio de Janeiro.
GSbrder Klopkoek Ik hoop toch meer op Vancouver. Daar ging al een heel contigent ambtenaren heen voor de Sluisbuurt.
Reya GSbrder Ik hoop toch meer op Vancouver. Bijzonder, ik had niet verwacht dat je zat te springen om Chinese concurrentie.
Klopkoek GSbrder Niet een goed plan (en daar worden zelfs VVDers in geciteerd): https://www.groene.nl/artikel/zijn-we-vergeten-wie-we-zijn Je bent een uitbuiter en onderdrukker zonder scrupules, met het pistool in de hand.
GSbrder Reya Natuurlijk wel, goedkope arbeid en hoge rendementen. Plus: De gemiddelde huizenprijs in Vancouver in september 2020 bedroeg $1,290,091 Canadese dollar. 1,5% is 1,5%.
Klopkoek GSbrder "Goedkope arbeid" uit China is hier een eufemisme voor slavernij en hun paspoorten afpakken. Typisch.