Dwersdriever
We hebben ze hier vlakbij wonen, ze komen ook op ons land knagen en ik loop elke dag lang bewijzen van hun aanwezigheid. Eerste spoor vonden wij november 2017 (op ons eigen land).
Mij zitten ze niet in de weg hier, integendeel. Wel was het een beetje jammer van een cirkel van wilgjes die we rond een poeltje geplant hadden, daar is niks van over 😃
Bij de lezing leerde ik dat we momenteel twee gescheiden populaties hebben in Nederland.
Een hele grote populatie, 5000 bevesr, vanuit Bieschbos en flevopolder (daar zaten in '88 ontsnapte bevers die dan maar in het programma opgenomen zijn), die nu uitgezworven zijn naar Utrecht, Zuid Holland, Brabant, Limburg (daar gemengd met overgelopen Duitsers en Belgen).
En daarvan gescheiden een populatie van 300 dieren waar ik middenin zit : stroomdal Drentse A + Hunze. In 2006 gestart met een aantal actieve overplaatsingen hierheen. Goed aangeslagen, maar het doel is nu om onze nette gereformeerde bevers weer in contact te brengen met die paapse carnavalsneuzen van daarbeneden.