Ik was altijd mordicus tegen, aangezien dit gewoon een regelrechte belasting is voor de mensen die werken - en dus geld opbrengen voor de bv Nederland - en in veel gevallen helemaal niet zo veel te kiezen hebben.
Ik sta nog steeds niet bepaald te springen om een vorm van rekeningrijden in te voeren, om een aantal redenen:
- er zijn alternatieven beschikbaar, met spreiding van werktijden en thuiswerken als belangrijkste. Allemaal van half negen tot vijf moeten werken -op locatie- is compleet achterhaald en bovendien onnodig. Als daar een verschuiving ontstaat levert dat ruimte op voor de beroepen die wel aan plaats en tijd gebonden zijn.
- files werken als een natuurlijke rem, die er óók al voor zorgt dat mensen alternatieven gaan overwegen.
- Kern van het gewenste systeem is prijsdifferentiatie naar plaats en tijd. Dat levert onoverkomelijke privacy-issues op, want je ontkomt er dan niet aan om altijd van iedere auto te weten waar die rijdt. Voor dit probleem heb ik nog geen enkele oplossing gehoord anders dan een standaard-altijd-overal-tarief.
Er zijn er nog wel meer, maar dit zijn de belangrijkste. Als men dit al zou willen gaan invoeren, dan mag dat in mijn optiek alleen maar budgetneutraal (de initiële kosten even uitgezonderd): het totale bedrag dat door de overheid wordt opgehaald aan autorijden moet gelijk blijven, hooguit anders verdeeld. Dat betekent dat benzineprijzen en mbr dus moeten worden verlaagd. Maar een blik op de historie van onze overheid en ook vooral op de partijen die vooraan staan om dit te gaan invoeren leert dat die kans bijzonder klein is.