Myst Ik ben het grotendeels met je eens, en ik merk dat het probleem dat ik heb niet goed over weet te brengen. Nieuwe poging. ?
Het probleem met de ideologie die BIJ1 aanhangt is dat identiteitsvorming er een essentieel onderdeel van is. Want wat je hier zegt;
Die identitaire hokjes ontstaan niet doordat iemand is gaan roepen dat Zwarte Piet racisme is. Die hokjes ontstaan omdat mensen zich gaan identificeren met een concept.
is in mijn ogen juist, alleen is het niet zo dat mensen zich op magische wijze gaan identificeren met een concept. Daar zitten sociale structuren achter. Marxistisch gedachtegoed draait om mensen bewust maken van sociale problematiek. Vroeger was dat de uitbuiting van de arbeider t.o.v. de kapitalist, nu is het de onderdrukking van vrouwen, gekleurden en andersgeaarden t.o.v. de witte cisgender man. Het hele idee hierachter is dat 'onderdrukte' mensen zich gaan identificeren met hun positie, inzien hoe slecht ze behandeld worden en in actie komen.
Dus op het moment dat je het racisme van Zwarte Piet aan de kaak stelt draag je ook bij aan de identiteitsvorming van mensen die zich aangesproken voelen. En dat is inderdaad ook zo bij voetbalsupporters, gelovigen en mensen die mediteren, maar dat zijn geen groepen die vanuit (links)maatschappelijk opzicht geemancipeerd moeten worden en dan is het geen probleem.