Jan sigme Gezien de wereld van nu en zo ongeveer de hele geschiedenis denk ik niet dat dat de allerbeste keuze is.
sigme Jan Mwah, atheisten hebben ook geen geweldig trackrecord. Mensen zijn niet beter enerzijds of anderzijds, maar religieuze plichten brengen nog wel eens wat goeds met zich mee.
sigme Jan Dat kan. Ik ben ook niet dol op religie, of religieuzen. Het is enkel dat ik goddelozen als 'gemeenschap' nog net wat dunner vind.
janneke141 Molurus 'Het christendom' of 'de islam' is evenmin een gemeenschap. De discussies worden lelijk op het moment dat je overtuigingen of daden van leden van zo'n 'groep' gaat toeschrijven aan de hele 'groep'. Of je het dan hebt over religieuzen, a-religieuzen of NEC-supporters maakt in wezen weinig uit.
Molurus janneke141 Oh zeker, zoiets als "Christendom" is veel te breed om dingen te zeggen over die groep als geheel. Maar dat laat niet weg dat "atheisten" geheel geen groep is. Daar waar je bij "Christendom" nogal wel wat gemene delers kunt noemen is dat bij "atheisten" niet aan de orde.
Helsinki Molurus nu komen we weer terecht bij de lijstjes van eigenschappen waaraan gelovige x moet voldoen. Die lijst kun je net zo goed opmaken voor atheïsten.
Molurus Helsinki Ik denk niet dat je dat bij atheisten kunt. Althans, niet zonder negatieven. Er is niets dat atheisten gemeenschappelijk hebben. Er is 1 ding dat atheisten gemeenschappelijk niet hebben: ze hebben geen geloof in goden. Meer is er niet.
Jan Even tussendoor: wat is dat woord voor 'de wereldwijde moslimgemeenschap' ook alweer? Iets met een oe.
Friek janneke141 Mooi dat je dat probleem eens aanstipt, inderdaad. Dat heeft trouwens te maken met het verschil tussen Griekse en Hebreeuwse tradities.
TWDY Jan Waar en hoe is 'de brede weg' bij jou begonnen eigenlijk? En in welk kerkverband ben je opgegroeid?