Ik heb nu vakantie, dus geen werk en studie en tussen huisverkoopperikelen door heb ik eindelijk tijd om eens wat dieper in Dominions 5 te duiken. Volgens mij zijn er hier wel wat strategy fans, dus ik kan het aanraden aan hen die een game zoeken met heel diepe systemen en die zeker 40 uur kost om een beetje te leren.
Het is een 4X game, maar de focus ligt met name op expansion en extermination. Battles moet je plannen en het heeft een rijk fantasy en mythologiesausje. Het gaat te ver om alle diepe krochten van de game te benoemen in een paar regels tekst, maar dit is de meest uitdagende en meest diepe strategygame die ik ooit heb ervaren met talloze factions en manieren om de game te winnen. Uiteraard gaat die diepte ten koste van graphics. Mij boeit dat overigens niks.
Dit is ook de enige strategy-game die écht goed is in multiplayer. Ouderwets play by email of extern gehost op een server, vaak één beurt per dag. Maar met zo'n beurt goed plannen ben je al gauw weer een half uur tot een uur bezig. Ideaal voor de strategy gamer die goed na wil denken over zijn moves. Veel games pretenderen dat het kan, maar het is vaak niet nodig. Dit is de eerste waarbij ik daadwerkelijk moet anticiperen, strategieën moet veranderen en waar 'brute forcing' echt niet altijd de gouden strategie is.
Erg leuk. Wel tutorials kijken, anders heb je geen idee. Dit is nog een game die gewoon met een handleiding van 300 pagina's in PDF komt.